ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Limited edition” – då blir du köpsugen

Ingrid Arinell · 19 Okt 2009
Uppdaterad 14 Feb 2011

klar

Artikellänk är kopierad

Limited edition, produkter som säljs under begränsad tid, är en trend som vuxit sig starkare på senare år. Genom att erbjuda begränsade upplagor vill företagen förmedla en känsla av exklusivitet, enligt Eva Ossiansson, ekonomie doktor på Handelshögskolan i Göteborg: – Säljargumentet är att vi ska ”passa på”. Vi ska känna att det är ett unikt tillfälle.Biltillverkare och modeföretag använder sig ofta av limited edition för att få konsumenten att känna sig unik. Den effekten uppnås inte på samma sätt i dagligvaruhandeln, enligt Ossiansson. Eftersom varorna massproduceras urvattnas exklusivitetsbegreppet. Och då finns det en risk att konsumenten tröttnar.– Jag kommer inte att känna mig så unik för att jag handlar en dajm apelsin i limited edition.Malin Jönsson, marknadschef för choklad på Kraft Foods, är positiv: – Vi får bra exponeringen i butikerna, säger hon.

klar

Artikellänk är kopierad

Ingrid Arinell
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro