ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Liten Renault vann över stor Volvo i frontalkrock

Billy Andersson · 18 Sep 2007
Uppdaterad 16 Feb 2011
David mot Goliat. 

David mot Goliat. 


klar

Artikellänk är kopierad

En stor stadig Volvo 940 krockar med en liten Renault Modus.Utgången tycks vara given. Volvon borde köra tvärs igenom fransyskan. Men lilla Modus klarar sig galant medan Volvo får kupén intrycktDet är engelska motorprogrammet Fifth Gear som har arrangerat en frontalkollision mellan en drygt 15 år gammal Volvo 940 och en ny Renault Modus.Volvo 940 är en klassisk svensk laståsna och familjebil. Trots åldern är den inte ovanlig på svenska vägar.

Renault Modus är en så kallad liten flexibil, en familjebuss i Golf-storlek. Bilen utsågs till årets bil 2005 av tidningen Motorföraren och det är framför allt säkerheten som imponerade.Men Modus har inte gått hem hos bilköparna. Två helt olika bilar. En tung svensk kombi mot en fransk minibil. Volvon väger 300 kilo mer än Renaulten.Men krocksäkerheten de sista 15 åren har varit svindlande. Det visar inte minst Fifth Gears krocktest. Bilarna kör mot varandra i drygt 60 kilometer i timmen och kollisionen blir våldsam. Den betydligt lättare Renaulten lyfter av kraften från Volvon och man anar att krockdockorna i den franska bilen massakreras.  Men så är det inte. När programledaren Tom Ford undersöker bilarna visar det sig att benen på krockdockorna i Volvon troligtvis är krossade och eftersom det inte finns krockkudde i den här modellen har de även skallskador.Kupén i Renaulten är däremot oskadad och krockkuddarna har löst ut. Trots den stora skillnaden i vikt är det Renault som överlever.

Vägverkets trafiksäkerhetsdirektör Claes Tingvall är inte så förvånad.– Bilarna har blivit så oerhört mycket bättre de sista åren. Vikten har betydelse men att massan krossar allt stämmer inte, säger han.Förklaringen är att Renault’s skyddsbarriärer avleder kraften från krocken bort från bilens kupé. Den tekniken fanns inte för 15 år sedan och det är därför en Renault kan köra rakt in i en Volvos instrumentbräda (för att undvika missförstånd, en modern Volvo har givetvis modernt krockskydd).– Det här med krockbarriärer var något som första gången kom med Saab 9000, säger Claes Tingvall.

Kia Kee lyser upp höstmörkret med LED-ljus.
Kia Kee lyser upp höstmörkret med LED-ljus.Foto: Kia

Lyktorna kan se ut hur som helst med Xenon och LED

LJUS OCH LYKTA. Frankfurtmässan pågår men bland alla finesser glöms ofta det intressanta bort. Som strålkastare. Halogenlamporna har skickats till tippen och en ny bil utan xenon-ljus är inte en ny bil.  Den nya ljustekniken har gjort att billyktor kan se ut precis hur som helst. Mercedes F 700 har diamantformade ljus som följer med skärmens rundning. En annan trend är så kallat LED-ljus. Kia Kee formar hela fronten med LED. Kul och tufft – men dyrt. Biltillverkarna säger till exempel att man inte ska byta ut xenon-ljus själv eftersom det kan vara farligt.     billy andersson

klar

Artikellänk är kopierad

Billy Andersson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro