ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Liten suv som bjuder på stor känsla

Anders Helgesson/motor · 5 Nov 2014
Uppdaterad 5 Nov 2014
Det svarta taket, vilket även finns i ljusare nyans, ska påminna om ur-Jeepens (Willys MB) sufflett från 1941. 

Det svarta taket, vilket även finns i ljusare nyans, ska påminna om ur-Jeepens (Willys MB) sufflett från 1941.  Foto: Motor


klar

Artikellänk är kopierad

Olika körprogram kan väljas beroende på underlag så som snö eller sten.
Olika körprogram kan väljas beroende på underlag så som snö eller sten.Foto: Motor
Renegades designarbete startade 2011. Resultatet är klossigt, tufft och tåligt.
Renegades designarbete startade 2011. Resultatet är klossigt, tufft och tåligt.Foto: Motor

För att smälta in i stadsbilden har mindre suvar blivit allt mjukare. Jeeps minsting Renegade går mot strömmen med kantig form och en fyrhjulsdrivning värd namnet.

Paflonk! En kvist slår emot underredet med ett dämpat metalliskt ljud. Jeeps PR- sektion hade nog inte tänkt att den smala och branta olivlundsvägen skulle var en del av provkörningsrutten, men Renegade knattrar obekymrat vidare längs bergssidan. Under huven sitter en tvåliters diesel utvecklad av koncernkollegan Fiat. De 140 hästkrafterna räcker till fint, den nio- växlade automatlådan samarbetar bra med motorn. Motorutbudet kompletteras av en 170 hästars diesel.

Vyn över motorhuven ger oslagbar suvkänsla, bilen känns större än vad den faktiskt är. 

Instrumentpanelens navigationsskärm är dock betydligt mindre än i övriga Jeep-bröder, vilket är synd. 

Interiördesignerna har roat sig med att lite varstans, exempelvis i rut- ramens nederkant och på bagageluckans insida, placera ”påskägg” i form av en Jeep-grill – definitivt något som kan liva upp stämningen på långresan. 

Baksätet är för övrigt rymligt och med mycket bra öppningsvinkel, synd bara att inte dörren täcker sparklådan, risken för smutsiga byxben är överhängande.

Kurvan är skarp och underlaget slirigt, korta karossöverhäng är konkurrensfördelar vid fickparkering och olivlundskörning. Elefantöronstora sidospeglar ger överblick.

Autostradan tillåter 130 km/h. I de farterna rullar Renegade lite märkestypiskt struttigt över ojämnheterna, men det är inget som stör bilden av en trevlig och kavat bil. 

klar

Artikellänk är kopierad

Anders Helgesson/motor
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro