ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

ANNONS

Löningshelg – nu varnar bankerna för falska samtal

Filip Joelsson · 24 Feb 2018
Uppdaterad 24 Feb 2018
Både Nordea och Swedbank varnar sina kunder för falska samtal i samband med löningshelgen.

Både Nordea och Swedbank varnar sina kunder för falska samtal i samband med löningshelgen. Foto: Getty Images


Löningshelg – då passar bedragarna på att försöka lura till sig dina pengar. Nu går flera banker och polisens nationella bedrägericenter ut och manar till försiktighet. "Vi skulle aldrig ringa upp och be om kunders inloggningsuppgifter eller koder", säger Anette Ringius, presskontakt på Swedbank.

klar

Artikellänk är kopierad

I samband med att miljontals svenskar nu fått en efterlängtad februarilön väljer flera banker och polisens nationella bedrägericenter att gå ut med varningar om nya bedrägerier.

Den som loggar in på Swedbanks app i mobilen möts till exempel av ett varningsmeddelande där banken går ut och varnar för falska samtal, och Nordea larmar om samma sak på sin hemsida.

”Lämna aldrig ut koder, kort- eller kontouppgifter”, står det i Swedbanks varningsmeddelande.

Samtidigt har polisens nationella bedrägericenter valt att gå ut med ett varningsmeddelande på sin officiella facebook-sida.

Den bakomliggande orsaken till varningarna är en ny våg av bluffsamtal där personer ringer upp bankkunder och uppger att de kommer från en bank eller polisen. Under samtalet ber personen om koder eller inloggningsuppgifter som de säger sig behöva för att motverka bedrägeri, men i själva verket är det det omvända.

”De säger i samtalet att du antingen ska logga in på ditt konto eller uppge dina bankkoder för att de sa kunna stoppa ett bedrägeri. Det här är bara ren och skär bluff”, skriver polisens nationella bedrägericenter på facebook.

Att bankerna skulle ringa och be om den här typen av uppgifter är helt otänkbart, enligt Swedbank.

– Vi skulle aldrig ringa upp och be om kunders inloggningsuppgifter eller koder. Är det så att man blir uppringd av någon som uppger sig vara från Swedbank, och som efterfrågar de här uppgifterna, lägg på luren och ring upp på vårt officiella nummer. Ring inte tillbaka till numret som just kontaktade dig, säger Anette Ringius, presskontakt på Swedbank.

Samtidigt som bluffsamtalen blir allt vanligare är antalet kortbedrägerier högre än någonsin. Under januari månad kunde polisen notera det högsta antalet anmälda bedrägerier någonsin när det gäller bedragare som använder andra personers kortuppgifter på nätet.

klar

Artikellänk är kopierad

Filip Joelsson
[email protected]
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. Publisher och ansvarig utgivare Thomas Eriksson. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro