ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Lösnäsa och blond peruk i flygreklam – kritiseras för rasism

Anders Göransson · 22 Jan 2014
Uppdaterad 22 Jan 2014

En lösnäsa modell större och en blond peruk. Det är huvudingredienserna i ett reklamfilm från ett japanskt flygbolag som nu anklagas för rasism och hån mot utlänningar.

klar

Artikellänk är kopierad

Syftet med den 30 sekunder långa reklamsnutten från All Nippon Airlines, ANA, uppges vara att marknadsföra det utökade utbudet av internationella flighter från Haneda-flygplatsen i utkanten av Tokyo.

Filmen visar hur två män i ANA:s uniform talar om hur spännande det är att bolaget numera flyger även till Vancouver och Hanoi, skriver The Independent.

När den ene av dem vägrar att fira detta med en kram får han kritik av den andre för att reagera på ett typiskt japanskt sätt. ”Låt oss ändra bilden av det japanska folket”, säger han – och i nästa ögonblick bär kollegan en gigantisk spetsig lösnäsa och en blond peruk.

Humor, enligt bolaget.

Men reaktionerna, främst på engelskspråkiga sajter och sociala medier, har inte varit nådiga.

”Er senaste reklamfilm är rasistisk och förolämpande”, skriver en man på Facebook och uppger att han tänker säga upp sitt medlemskap i bolagets lojalitetsprogram.

En kvinna kritiserar bolaget för dess ”förskräckliga, förskräckliga reklam”  som kör med ”det gamla, trötta skämtet om stornästa, blonda utlänningar".

En representant för ANA säger att det har kommit kritiska reaktioner, framförallt från utländska kunder.

– Det var inte vår avsikt att väcka anstöt och vi ber dem som blivit upprörda över reklamen om ursäkt, säger hon.

Bolaget har ännu inte bestämt om man ska fortsätta att använda sig av reklamfilmen eller ej.

klar

Artikellänk är kopierad

Anders Göransson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro