ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Lovar spår för miljarder - men pengar saknas

Anders Göransson · 26 Okt 2012
Uppdaterad 26 Okt 2012

Foto: Scanpix


Ännu ett jättelikt spårprojekt, tunnelbana till Barkarby, ska utredas. Önskelistan över framtida mångmiljardprojekt blir allt längre – men vem ska betala?

klar

Artikellänk är kopierad

I höst har trafikpolitikerna i landstinget talat sig varma om spårutbyggnad: T-bana till Nacka, och eventuellt även till Täby. En stor spårvägssatsning söder om stan. Och så i går: ett utspel om nya spår mellan Akalla och Barkarby.

I en debattartikel i DN konstaterar alliansföreträdare att länet ”behöver mer av allt”. Men hur realistiska är planerna? Och framförallt – var är pengarna?

– Vi vill förstås ha så stor medfinansiering som möjligt från staten. Om vår region lyckas leverera ökat byggande och har färdiga planer för kollektivtrafiken – då har regeringen pekat på att den är beredd att diskutera en sådan. Men vi måste först visa hur en sådan utbyggnad kan se ut och kostnaden för den, säger trafiklandstingsrådet och SL-ordföranden Christer G Wennerholm (M).

T-banan till Nacka tycks redan ha regeringens välsignelse, och i fallet Spårväg Syd är arbetet med en idéstudie långt framskridet. Men SL-ordföranden vill inte säga vilket av de 5–6 framtida jätteprojekten som blir av först.

– Det är svårt att säga i dag. Det kan bero på hur utredningarna landar, och hur snabbt byggandet av bostäder och arbetsplatser går.

Oppositionslandstingsråd Erica Ullberg (S) efterlyser större handlingskraft, och pekar bland annat på att S lovat full finansiering av tunnelbana till Hagastaden.

– Stockholm har inte råd med massa politiska luftslott. De vore trevligt om Moderaterna någon gång bara kunna lägga pengarna på bordet, säger hon.

klar

Artikellänk är kopierad

Anders Göransson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro