ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

"Love" kan placera Eskil bland jättarna

Aron Andersson · 18 Mar 2009
Uppdaterad 14 Feb 2011
Eskil Steenberg utvecklar spelet "Love" med extremt begränsade medel och ifrån sin egen lägenhet.

Eskil Steenberg utvecklar spelet "Love" med extremt begränsade medel och ifrån sin egen lägenhet. Foto: Theresia Viska


klar

Artikellänk är kopierad

Förutom spelet har Eskil Steenberg dessutom programmerat sina egna utvecklingsverktyg.
Förutom spelet har Eskil Steenberg dessutom programmerat sina egna utvecklingsverktyg.

Ett nytt universum att utforska, för de som tröttnat på ”World of Warcraft”, har gjort en hel värld av spelentusiaster förväntansfulla. Men att världen i ”Love” är mystisk, dimhöljd och föränderlig är inte den största attraktionen. Det är istället att hela konceptet är påkommet, designat och utvecklat av endast en person, Eskil Steenberg.– Nu har det på något sätt exploderat i pressen. Det var inte vad jag väntat mig. Jag hade tänkt mig ett litet spel. Nu är det lite mer... komplicerat.Hur tror du att det kommer att mottas?– Jag tror att jag själv har lägre ställda förväntningar än de flesta andra har, så blir det med alla hajper. Folk som inte har sett allt tror det är bättre för att fantasin fyller i. Min förhoppning är att det är ett spel som du börjar spela och kanske inte blir så imponerad av. Men när du kommer till en punkt längre fram inser du att det händer saker som inte händer i vanliga spel, att det finns ett djup som du på längre sikt fastnar för. Det går helt emot hajpfaktorn där det gäller att smälla så högt som möjligt i fyra timmar.När kommer det bli färdigt?– Jag måste säga att jag börjar se slutet nu. Nu har jag klarat av en stor bit av spelet och jag skulle vilja säga att det är en stor bit kvar, AI. Men jag vet ganska mycket om hur den ska konstrueras och efter det kommer det magiska, att spelet ska bli roligt också.Hur ska det lanseras?– Planen är att börja väldigt litet med en enda server och kanske 100 spelare och så sakteliga bygga upp ett nätverk genom att spelare får bjuda in sin kompisar som får bjuda in sina kompisar. Det kommer nog att börja i Sverige för att spela nära servern.Finns det utrymme i spelindustrin för projekt som detta?– Jag vet inte, i någon mening är det ingen som gjort det förut och jag har inte gjort det ännu. Det är ganska många speciella omständigheter som gjort det möjligt för mig och i ärlighetens namn tror jag att det kommer att vara ovanligt. Det är vansinnigt att försöka konkurrera med stora produktioner. Personligen tycker jag att indieutvecklare ska göra roliga spel och inte försöka göra stora spel.Hur går det att gå runt ekonomiskt?– Jättedåligt. Jag är ganska pank. Jag lever otroligt billigt. Resan till GDC är helt sponsrad av Independent games festival. Jag kan inte hålla på oändligt länge till. Tidigare har jag jobbat i EU-finansierade projekt och det är väldigt mycket politik och väldigt mycket av pengarna som försvinner på vägen. Du måste fundera i tre månader på ansökan och får du inget har du kastat bort tre månader som du skulle ha kunnat jobba på ditt spel. För mig har det varit viktigt att ha kontroll. Det får gärna gå åt helvete men då ska det vara mitt fel, ingen annan ska dra undan mattan för mig.Behövs det någon form av statlig finansiering som går att söka?– Det har diskuterats om vi borde ha liknande lösningar för dataspel som svenska filmfonden men jag är ganska emot det för vem ska få pengarna? Ett hopplöst problem i filmbranschen är att alla hatar alla, och alla hatar filminstitutet. Jag tror inte det beror på att de är dåliga utan att det är så otroligt svårt att dela ut pengar. Dessutom har svensk film byggts upp under jättemånga år, men det går inte att se vad som är ett svenskt spel.Vad krävs för att göra ett bra spel?– För att göra ett bra spel måste du inte vara spelintresserad, det är mycket viktigare att vara duktigt på det tekniska. Folk tror att en spelidé är värd någonting, men det är bara de sista fem procenten. Det är inte vad du gör som är viktigt, det är hur.Är det inte tvärtom hos de stora spelutvecklarna, att spelidén är det viktiga?– Jag är lite rädd för att det är så, de dras med ett problem. Det finns färre duktiga programmerare än designers, och programmerare är värda mycket mer. Så de som kan något får programmera, och de som inte kan något får säga åt programmerarna vad de ska göra. Det tror jag är en förklaring till varför kostnaderna dragit iväg. I ärlighetens namn tror jag inte bara det är ett problem hos spelindustrin utan i hela samhället. Väldigt många företag har chefer som är chefer och inte har gjort någonting eller kan någonting.Hur viktig är upphovsrätten för dig?– Jag sätter mig på piratkopierarnas sida av den enkla anledningen att yttrandefrihet kräver att vi kan prata med varandra och dela data med varandra. Staten och företag kan inte säga att viss data är förbjuden. Visst ska man kunna tjäna pengar på spel, men om frågan ställs som vad är viktigast: datorspel eller demokrati så tycker jag nog att demokratin vinner. Jag tror det finns en förståelse från de flesta som tittar på film, lyssnar på musik eller spelar spel att det måste finnas ett finansiellt system och därför tror jag att industrierna kommer att överleva.

klar

Artikellänk är kopierad

Aron Andersson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro