ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Lövgeneral”: Så ska vi minska ­spårhalkan

Anders Göransson · 24 Okt 2011
Uppdaterad 24 Okt 2011
Eklöv är värst på spåret, tycker ”lövgeneral” Sören Stark.

Eklöv är värst på spåret, tycker ”lövgeneral” Sören Stark. Foto: Urban Brådhe


klar

Artikellänk är kopierad

Höstlöven singlar nu ner från träden och lägger sig i alltför stor utsträckning på tunnelbanespåren. Lövhalkan är här och det brukar betyda inställda tåg.

Men inte i år, om MTR:s ”lövgeneral” Sören Stark får råda. – Vi har förberett oss minutiöst, säger han.

Det betyder bland annat att rälen – stålskenan i järnvägsspåret – slipas och spolas, både förebyggande och vid akut behov.

En jourorganisation är i gång dygnet runt under en perioden samtidigt som en avancerad vädertjänst gör det möjligt att förutse problematiska förhållanden.

Men helt går det att helt slippa problem. De stora löven är värst, berättar Stark. – Ekar, till exempel, är ganska jobbiga att ha med att göra. De löven fastnar väldigt lätt.

När tågen får dåligt fäste slits hjulen ner. Så kallade hjulplattor bildas, och tågen måste till verkstad. Värst brukar problemen vara sista veckan i oktober och första veckan i november. En lösning är att sänka hastigheten, vilket förstås leder till förseningar. – Men det är bättre att det tar 2–3 minuter längre att resa i dag än att de inte går att resa alls morgon, resonerar Sören Stark.

Enligt honom har antalet ”plattor” minskat med hela 98 procent sedan katastrofåret 2006. – Det är vi ganska stolta över.

klar

Artikellänk är kopierad

Anders Göransson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro