ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Lurade 84-åring på bankkort – försökte köpa klocka för 200 000

Jesper Lindqvist · 16 Apr 2019
Uppdaterad 16 Apr 2019
De två misstänkta gärningsmännen ska ha försökt köpa en klockan för över 200 000 kronor. OBS: Klockan på bilden är en rolex av en annan model.

De två misstänkta gärningsmännen ska ha försökt köpa en klockan för över 200 000 kronor. OBS: Klockan på bilden är en rolex av en annan model. Foto: Polisen/Torstein Bøe/TT


Efter samtal från både "polisen" och "banken" dök mannen upp för att inhämta bankkort och kod för granskning. Istället plockade mannen ut pengar och försökte köpa lyxvaror. "Det här är ett ovanlig tillvägagångssätt", säger Lotta Mauritzson på Nationellt bedrägericentrum.

klar

Artikellänk är kopierad

I februari fick den 84-åriga kvinnan i Stockholmsområdet ett samtal från en man som uppgav sig representera Nordea. Enligt mannen hade han varit i kontakt med polisen, som berättat att någon använt kvinnans kort.

Kvinnan fick sedan prata med ytterligare en ”anställd”, som berättade att en budfirma skulle komma förbi och hämta upp bankkort och kod, och att hon skulle få ett nytt kort dagen därpå.

Den 84-åriga kvinnan gjorde som hon blev tillsagd, och lämnade över bankkortet med koden i ett kuvert till den man som senare ringde på hemma hos henne. Det var först dagen efter, då hon fick ett samtal från polisen, som hon förstod att blivit utsatt för ett bedrägeri, enligt polisutredningen.

– Vi har sett ett antal bedragare som valt att söka upp folk i deras hem, men det är inte speciellt vanligt. Det är generellt ett svårare tillvägagångssätt, säger Lotta Mauritzson vid polisens nationella bedrägericenter.

Greps i samband med lyxköp

Men de misstänkta bedragarna skulle inte komma långt.

Efter att mannen kommit över bankkort och kod började han göra uttag på sammanlagt 10 200 kronor. Tillsammans med sin medhjälpare lyckades han även överföra 200 000 kronor från kvinnans andra konto, pengar som sedan skulle användas för att köpa en klocka värd 206 500 kronor, enligt åtalet.

Foto: Polisen
Foto: Polisen

Men det planerade lyxköpet skulle bli deras fall.

Butikspersonalen fattade nämligen misstankar eftersom namnet på kortet inte överensstämde med köparen. När de misstänkta bedragarna lämnade butiken följde butikens väktare därför efter dem, samtidigt som de kontaktade polisen. De båda männen kunde kort därefter gripas.

– Jag tror inte att vi har haft något fall där den här typen av bedrägerier har lett till att man i längden har kommit över pengar. När korten används i butiker kan man ofta stoppa dem omgående, säger Lotta Mauritzson.

”Kan räkna med fler åtal”

Hon berättar att tillvägagångssättet är en del av fenomenet ”vishing”, alltså ”voice phishing”. Det går allt som oftast ut på att en bedragare ringer upp det tilltänkta offret för att få denne att lämna ut känsliga uppgifter eller logga in på sitt mobila bank-id.

I det aktuella fallet har bedrägeriet tagits ett steg till genom att ytterligare en inblandad aktör kommer och hämtar bankkort och kod.

Den misstänkta mannen, som är i 30-årsåldern, står även åtalad för ytterligare ett identiskt bedrägeri, där han ska ha lurat till sig bankkort och kod av en 86-årig kvinna. Mannen nekar till brott, enligt utredningen.

Enligt Lotta Mauritzson har polisen i flera år jobbat med åtskilliga utredningar som kan kopplas till ”vishing”, och nu börjar arbetet bära frukt.

– De första fallen kom till vår kännedom under 2017. Det rör sig om ganska omfattande utredningar som brukar ta längre tid. Men vi kan räkna med allt fler åtal av den här typen under det kommande året, säger hon.

”Varningssignal som alla bör känna till”

I takt med att bedragarnas metoder blir allt mer kända hos allmänheten utvecklas deras tillvägagångssätt för att komma över folks pengar. Grunden är dock fortfarande densamma – man vill få folk att lämna över känsla uppgifter eller föra över pengar till bedragarna.

Polisen har under den senaste tiden stött på alla tänkbara upplägg.

– Det senaste är att man ringer upp till någon som ska sälja en bostad och utger sig för att vara deras nya mäklare, för att sedan försöka komma över personliga uppgifter. Vi har även flera fall där bedragaren har utger sig för att ringa från en betaltjänstleverantör och påminner om obetalda fakturor, som såklart inte existerar, säger Lotta Mauritzson och fortsätter:

– Något som alla tillvägagångssätt har gemensamt är att någon ringer och försöker få det tilltänkta offret att på något sätt agera. Det här är en varningssignal som alla bör känna till, oavsett vad det är bedragaren frågar efter.

klar

Artikellänk är kopierad

Jesper Lindqvist
Jesper Lindqvist
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. Publisher och ansvarig utgivare Thomas Eriksson. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro