ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Lyft ditt varumärke med hjälp av dofter

Henrik Lenngren · 29 Aug 2008
Uppdaterad 15 Feb 2011
Niklas Broweus och Marcus van Dijks kandidatuppsats om sinnesmarknadsföring blev en bok. 

Niklas Broweus och Marcus van Dijks kandidatuppsats om sinnesmarknadsföring blev en bok.  Foto: Niclas Sandberg


klar

Artikellänk är kopierad

2006 skrev de en kandidatuppsats om sinnesmark-nadsföring i egenskap av studenter på Handelshögskolan BBS i Kalmar. Två år senare kan de titulera sig författare.– Sinnesmarknadsföring har bara sett dagens ljus. Allt fler företag tar initiativ för att skapa sig erfarenheter om hur de fem sinnena inverkar på varumärket, säger Niklas Broweus och Marcus van Dijk, som ihop med sin förre handledare Bertil Hultén har gett ut en bok på Liber i ämnet.Författartrion anser att marknadsföringen möter en ny tid, där traditionella produktfördelar inte längre räcker till. En framgångsrik marknadsföring handlar i stället allt mer om psykologi och sociologi, där de mänskliga sinnena ligger till grund för den interaktion och symbios som måste finnas mellan företag och kunder.De företag som inte tillämpar sinnesmarknadsföring går miste om möjligheter att uttrycka varumärkets identitet och värderingar på ett unikt sätt, enligt författarna. Det blir därför svårt att tydliggöra sitt varumärke och företagen riskerar därmed att ignoreras av kunderna.Enligt Broweus, van Dijk och Hultén bör de fem mänskliga sinnena – lukt, ljud, syn, smak och känsel – ligga till grund för de köp- och konsumtionsupplevelser som ett företag ska medverka till att skapa genom marknadsföringen.

Sinnesuttrycken bidrar till den image som en individ bygger upp om en produkt eller varumärke. Kunderna blir allt mer självständiga och individuella, och för att tillfredsställa den enskildes behov måste företag beröra kundernas sinnen, menar författarna.

I boken, som bygger på aktuell forskning och verkliga exempel, lyfter man fram det unika i olika företags sätt att arbeta med sinnesmarknadsföring, och försöker visa på de nyanser och skillnader som finns. – Rent praktiskt kan det handla om att en produkt eller förpackning har ett attraktivt utseende, känns bra i handen eller luktar gott. När det gäller en butik eller köpcentrum kan både varor och tjänster framhävas genom tilltalande musik eller goda dofter, som bidrar till en sinnesupplevelse hos kunden, säger Niklas Broweus.

Bland svenska företag förekommer det knappt att man genom sinnesstrategier bygger upp och etablerar en image som knyter an till kundernas identitet, livsstil och personlighet. Men allt fler företag tar initiativ för att skapa sig erfarenheter om hur de fem sinnena inverkar på varumärket. – Sinnesmarknadsföring har bara sett dagens ljus. De samhällsförändringar som äger rum tyder på att sinnesmarknadsföring är här för att stanna, säger Marcus van Dijk.

klar

Artikellänk är kopierad

Henrik Lenngren
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro