ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Lyxbilarnas återkomst

Marcella Mravec · 9 Aug 2006
Uppdaterad 16 Feb 2011

Inte sedan 80-talet har så många lyxbilar blåst förbi i ytterfilen

klar

Artikellänk är kopierad

Om bilköparna under IT-eran var svaret på 80-talets börsyuppier, får man gå längre tillbaka i tiden för att hitta de nya lyxåkens ideal. Lamborghini går mot sitt bästa år någonsin och Lexus fortsätter sin väg mot målet att sälja 600 000 bilar 2010.

INGET YUPPIEFENOMEN Stefan Granström på Porsche Center i Stockholm tycker inte att det handlar om ett yuppiefenomen. – Det var snarare under IT-eran man kunde prata om en yuppieera, nu är kundkretsen mycket mer blandad. Han har förmodligen rätt. De nya lyxbilsköparna skulle aldrig kategorisera sig som yuppier. Snarare som konnässörer. – Vi kallar det konnässörskap – man vill signalera att man är en kännare, säger Nils Bohlin, trendanalytiker på Handelns utredningsinstitut, HUI. Han menar att konnässörskapet går igen i all konsumtion.

BACKLASH MOT 90-TALET – Lyxkonsumtionen nu är en backlash mot 90-talet och den ironiska generationen. Förr var allt ett skämt och inget gick att ta på allvar, men nu vill man tillbaka till kunskapen, säger han. Det har gått knappt två månader sedan vd:n Filip Larsson och företaget Autoropa slog upp dörrarna till sitt nya showroom i Stockholm. Här säljer man Ferrari och Maserati till dem som vet lite mer. Och vill visa det. – Den nya trenden är att kunderna vill vara individualister, säger Filip Larsson. – Det är en del av en livsstil, det är viktigt för många vad bilen signalerar, nu specificerar kunderna vad de vill ha.

klar

Artikellänk är kopierad

Marcella Mravec
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro