ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Lyxbuss ska rulla på första privata linjen

Clarence Frenker · 9 Feb 2012
Uppdaterad 9 Feb 2012
– Om man bara ska åka till och från jobbet kan man unna sig en bättre resa, säger Mats Lindvall, en av busschaufförerna som ska köra på den nya linjen. 

– Om man bara ska åka till och från jobbet kan man unna sig en bättre resa, säger Mats Lindvall, en av busschaufförerna som ska köra på den nya linjen.  Foto: URBAN BRÅDHE


klar

Artikellänk är kopierad

Glöm trängsel, ståplatser och krångliga byten i morgonrusningen. Åtminstone om du jobbpendlar mellan Nacka och Kista. Men smakar det så kostar det – 1 400 kronor i månaden får du betala för de tre turerna per morgon.

Fällbara säten, trådlöst internet och möjlighet att köpa kylda drycker är några av nyheterna som jobbpendlarna mellan Nacka och Kista kan se fram emot när Sveriges första kommersiella busslinje i landet sedan avregleringen i dag invigs.

– Det här ger resenärerna en större valfrihet. Om man bara ska åka till och från jobbet kan man unna sig en bättre resa, säger Mats Lindvall, en av busschaufförerna som ska köra sträckan.

Bussen, som har turistbusstandard, ska avgå tre gånger varje morgon från Björknäs centrum i Nacka och sedan göra ett fåtal stopp på vägen innan den åker vidare direkt till Kista genom innerstan.

Ett särskilt 30-dagarskort kommer kosta 1 400 kronor och enbart gälla på den aktuella linjen. Vanliga SL-kort och biljetter gäller inte. De som inte vill betala extra får fortsätta åka den vanliga omvägen.

– Det är där man ser att vi inte har några skattesubventioner utan är tvungna att ta ut högre priser för att täcka kostnaderna. Däremot är tidsvinsten stor och om man åker bil finns även ekonomisk vinning, säger Raymond Hellmark, affärsutvecklare på Veoila Transport.

Enligt honom har man funderat på liknande linjer även i andra delar av Stockholm, Göteborg och Malmö.

– Vi har identifierat ett antal olika möjliga om­råden, men just nu ska vi fokusera på det här, säger han.

klar

Artikellänk är kopierad

Clarence Frenker
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro