ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Madeleines föräldrar rasar mot dataspel

Kristoffer Rengfors · 3 Okt 2008
Uppdaterad 15 Feb 2011
Halo-serien har sålt över 20 miljoner exemplar. Nu rasar föräldrarna till försvunna Madeleine McCann mot tillverkarna.  

Halo-serien har sålt över 20 miljoner exemplar. Nu rasar föräldrarna till försvunna Madeleine McCann mot tillverkarna.   Foto: Scanpix


klar

Artikellänk är kopierad

Raden som upprör.
Raden som upprör.

Föräldrarna till försvunna brittiska flickan Madeleine rasar mot spelet Halo 3. I en trailer för en kommande version av spelet finns nämligen en karaktär vid namn Maddie.

I en scen i den trailer som ska göra reklam för spelet blinkar texten "Maddie var är du?" förbi.

Kate and Gerry McCanns dotter, femåriga dotter Madeleine, försvann i maj förra året när familjen var på semester i Portugal. Paret säger sig ha blivit förskräckta över att upptäcka annonserna för spelet och kallar spelutvecklarna Bungie för smaklösa, skriver Daily Star. Enligt tidningen vill paret att reklamen stoppas och att karaktären i spelet döps om. – Om det här är en oavsiktlig referens till Madeleine har Bungie mycket dålig smak. Vi kräver omedelbart att det rättas till, säger familjens talesperson.Spelföretaget Bungie har hittils sålt över 20 miljoner exemplar av Halo 3.– Det här är ett olyckligt sammanträffande. Det finns inget samband mellan Bungies spel och flickans tragiska försvinnande, säger en talesperson för Bungie.

klar

Artikellänk är kopierad

Kristoffer Rengfors
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro