ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Mäktigaste kvinnan föredrar herrskjortor

Peter Lindholm · 4 Mar 2009
Uppdaterad 14 Feb 2011
Ingrid Bonde är vd för AMF Pension. Hon vill öka svenskarnas kunskap och våra pensioner och hur de påverkar oss. – Kon­sument­kunskap är konsumentmakt. Ställ krav på leverantörerna, säger hon. 

Ingrid Bonde är vd för AMF Pension. Hon vill öka svenskarnas kunskap och våra pensioner och hur de påverkar oss. – Kon­sument­kunskap är konsumentmakt. Ställ krav på leverantörerna, säger hon.  Foto: Urban Brådhe


klar

Artikellänk är kopierad

En Bonde slog 124 drottningar när Veckans Affärer listade näringslivets mäktigaste kvinnor i går. Det var också herrskjortans seger över knytblusarna. Det är nämligen favorit­plagget på jobbet för Ingrid Bonde som sedan december förra året förvaltar 289 miljarder kronor på AMF Pension. Grattis till utmärkelsen. Vad betyder den för dig?– Framför allt är det en heder för AMF, våra pensionärer, att våra pensioner är så pass betydelsefulla.Du fick väl en lite dålig start på jobbet … – Det vet jag inte riktigt om jag fick.… när du efter bara en dryg månad fick meddela att AMF Pension skulle tvingas ta tillbaka en del av återbäringsräntan från spararna?– Det är riktigt att vi hamnade i den situationen att vi tog tillbaka en del av extrapengarna som man hade fått. Men AMF är ett av marknadens starkaste bolag, vilket innebär att vi faktiskt kan vara med och ta risker igen när det vänder. Och det är en oerhörd trygghet för våra pensionärer.När vänder det då?– Den som det visste … Den nedgång vi såg förra året var djupare och mer kraftfull än vad någon hade förutsett. Den får nu effekter i realekonomin och det är klart att det är tufft för väldigt många människor. Det ska man vara en oerhört ödmjuk för. Men jag är optimist, jag känner mig trygg i att det kommer att vända. Som generaldirektör för Finansinspektionen vässade du klorna på myndigheten. Vad vill du göra för förändringar på AMF Pension?– En utmaning som hela branschen har framför sig – och som jag hoppas kunna hjälpa till att bygga upp – är en ökad kunskap hos alla om våra pensioner och hur de påverkar oss. Konsumentkunskap är konsumentmakt. Kunnigare konsumenter kan ställa krav på leverantörer och det ger bättre produkter.Har din son fått någon ut­bildning i detta, hur han ska förvalta sin vecko- eller månadspeng?– Nej, inte mer än att han numera får den elektroniskt i stället för pengar i handen. Men det tycker han inte riktigt om. Det är inte riktiga pengar.Du bär herrskjorta i dag. Är det ditt favoritplagg?– Favoritplagg vet jag inte om det är, men det är vanligtvis det plagg som jag har på mig på jobbet. Och så har jag manschettknappar som jag fått av min son (föreställandes en palm på en sandstrand, reds anm). Visst är de fina?!Hur kommer det sig?– Det är väldigt praktiskt. Jag har alltid haft det. Och så är de lite längre också. Det passade mig mig.

klar

Artikellänk är kopierad

Peter Lindholm
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro