ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Malmö satsar på dubbelt så många elbilar

Johanna G Jimenez · 27 Sep 2011
Uppdaterad 27 Sep 2011
– Bilen är perfekt för stadskörning. Men man får tänka sig för lite extra, folk som går över vägen märker inte att bilen kommer, säger Olivian Marku från Malmö, som i höst kör elbil till civilingenjörsutbildningen i Lund.

– Bilen är perfekt för stadskörning. Men man får tänka sig för lite extra, folk som går över vägen märker inte att bilen kommer, säger Olivian Marku från Malmö, som i höst kör elbil till civilingenjörsutbildningen i Lund. Foto: Kinga Lezanska Sjölin


Elbilssatsningen ett steg för att Malmö ska kunna nå miljömål. Testföraren Olivian: Roligt att köra och ser ut som en leksaksbil”

klar

Artikellänk är kopierad

Bilen axar kvickt vid rödljusen och ger knappt ett ljud ifrån sig. – Den är rolig att köra och ser ut som en leksaksbil. Men den är nästan en trafikfara, folk hör den inte, skrattar Olivian Marku som under tre månader testar hur det är att köra elbil.

Han deltar i Malmö stads elbilsprojekt, där man tillsammans med energibolaget Eon vill främja användandet av fossilfria fordon. Till nästa höst ska Malmö stad ha fördubblat sin elbilsflotta, sju bilar ska bli 15 som ska användas inom verksamheten. Nu placeras också fler laddplatser ut runt om i Malmö, och i Västra hamnen köps elbilar in till en bilpool. Satsningen på elbilar är ett steg på vägen för att nå Malmös högt satta klimatmål – ett helt fossilfritt Malmö år 2030. – Tekniken går ständigt framåt, i dag går det att köra 15 mil på ett fullt batteri, det dubbla jämfört med ett par år sedan, säger projektledaren Malin Åberg på Eon. Olivian Marku skulle gärna skaffa sig en elbil – om det inte vore för priset. – I dag får man tre småbilar för en elbil. Men det kommer att ändra sig i takt med tekniken. Jag minns när de första mobilerna kom, de kostade 10 000  och var så här stora, säger Olivian Marku och måttar en halvmeter i luften.

klar

Artikellänk är kopierad

Johanna G Jimenez
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro