ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Malmöbor klagar mest på bilköp

Lotta Bergström / Annika Anjou · 3 Jan 2007
Uppdaterad 16 Feb 2011

klar

Artikellänk är kopierad

SVARTLISTAT. 6 543 missnöjda kunder har bett Konsument Malmö om hjälp under årets elva första månader. Främst klagar Malmöborna på fordon och transporter där köp och försäljning av bilar ligger i topp. Därefter klagar man på internet, telefoni och posttjänster.

På tredje plats i klagomålslistan ligger hantverkstjänster vid reparation och underhåll av bostäder.– En tvist blir det när kund och näringsidkare inte kommer överens. Det vi kan göra är att höra bägge parter, försöka reda ut begreppen och försöka medla, förklarar Karin Hård, som är chef på Konsument Malmö.

Om kunden ändå inte får rätt kan man vända sig till Allmänna Reklamationsnämnden. Nämnden kan rekommendera näringsidkaren att kompensera kunden.De näringsidkare som inte rättat sig efter ARN:s rekommendationer finns på den ”svarta listan” som publiceras i Sveriges Konsumentråds tidning Råd och Rön.

Just nu finns ett 20-tal skånska företag på svarta listan. Flest är bilfirmor. I fyra fall har kunden gått vidare och stämt den svartlistade firman inför tingsrätten.

Karin Hård har själv följt två ärenden som under året gått vidare till tingsrätten.– I det ena fick kunden rätt och i det andra fick näringsidkaren rätt. I båda fallen hade ARN dessförinnan beslutat till kundens fördel.

klar

Artikellänk är kopierad

Lotta Bergström / Annika Anjou
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro