ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Män blir förbjudna

Andreas Jelvefors · 23 Jan 2008
Uppdaterad 15 Feb 2011

Amelia slutar med omslagspojkar – de säljer för dåligt

klar

Artikellänk är kopierad

Kvinnor på omslagen säljer – män gör det inte. – Vi har lärt oss att det är okej att njuta av kvinnor som objekt, säger docent Magnus Mörck.
Kvinnor på omslagen säljer – män gör det inte. – Vi har lärt oss att det är okej att njuta av kvinnor som objekt, säger docent Magnus Mörck.Foto: Henry Lundholm

Tidningen Amelia gjorde ett vågat försök att sälja lösnummer med en man på omslaget. Det gör de aldrig om. Att fronta kvinnor säljer betydligt bättre än män, visar konsumentforskning.Endast om prins Carl Philip ställer upp och pratar om sina kvinnorelationer kan Amelia tänka sig att återigen ha en man på omslaget. För andra män är porten stängd.Beslutet togs efter att tidningen, i ett försök att utmana det könskonservativa synsättet inom damtidningsbranschen, lagt skådespelaren Patrick Dempsey från ”Grey’s anatomy” som lockbete i sitt januarinummer.

– Varje tidning har sin själ. Som kvinna köper man Amelia för att identifiera sig med någon som man vill spegla sig i, gärna en kvinna. Män drar oss tydligen inte in i tidningen, säger Ann Fredlund, chefredaktör.

Resonemanget är en sanning som i princip håller i alla marknadsföringssammanhang. Det hävdar Magnus Mörck, docent i etnologi, vid Centrum för konsumtionsvetenskap på Handelshögskolan i Göteborg. Och det är könskonservativa idéer som ligger till grund.– Vi har lärt oss att det är okej att njuta av kvinnor som objekt, gärna om de är unga, snygga, positiva och behagliga. Däremot är det svårare att tänka sig mannen som behagande, säger Magnus Mörck.

Stina Lagerkvist och Maria Nordholm har studerat hur kvinnor porträtteras på löpsedlar i kvällspressen. De kunde under sin mätperiod räkna till 36 bilder på glada, lättklädda kvinnor. Inga män visades upp på samma sätt.    

klar

Artikellänk är kopierad

Andreas Jelvefors
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro