ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

"Man kan inte få någon bättre utmärkelse"

Moa Stridde · 15 Aug 2008
Uppdaterad 15 Feb 2011
Karin Jimfelt-Ghatan är ny chefsdesigner på svenska succéföretaget Odd Molly. 

Karin Jimfelt-Ghatan är ny chefsdesigner på svenska succéföretaget Odd Molly.  Foto: Urban Brådhe


klar

Artikellänk är kopierad

 Odd Mollys chefsdesigner Karin Jimfelt-Ghatan belönas med Damernas världs designerpris Guldknappen.- Jag kan inte få någon bättre utmärkelse i Sverige, säger hon.Med sprakande färger, personlig stil och handgjorda detaljer har klädmärket Odd Molly tagit Sverige och stora delar av världen med storm. Inspirationen kommer från sköna söndagsmorgnar, världskulturer och en skatehangaround.- Vi har ju inte haft som mål att följa den svenska modetrenden så det har tagit ett tag för den svenska modevärlden att upptäcka oss, men nu kan jag inte önska mig mer uppmärksamhet.Det som började som en dröm tillsammans med kollegan Per Holknekt 2002 har vuxit till ett börsnoterat företag med supermodellen Helena Christensen som ansikte utåt.- I början hade vi inget kontor, vi träffades på cafeér om det var något vi behövde prata om. Nu har vi 25 på kontoret, städerska, kaffemaskin och fruktkorg. Jag har alltid känt att den dag vi har en fruktkorg som kommer varje dag, då är vi ett riktigt företag.I början var Per och Karin realister som var tvungna att tänka på att kunna betala hyran. De började med trikå och stickat, packade kartonger själva och skrev fakturor för hand.- Vi hade inga stålar så vi började utifrån de förutsättningar vi hade. Designerdrömmen kommer först nu för mig. Nu har jag resurser och möjligheter att göra massa saker, säger Karin.

I Odd Mollys första riktiga annonskampanj kommer Helena Christensen att vara frontfigur. Helena påminde Per om skatetjejen han träffade i Los Angeles på 80-talet. Hon som gick sin egen väg och inspirerade till klädmärket.- Helena är en Odd Molly. Hon står med båda fötterna på jorden, vågar vara sig själv och har en lugn och självsäker blick. Och så är hon jättevacker också.Våren 2010 kommer man att kunna köpa glasögon och solglasögon signerade Odd Molly, men hur kollektionen kommer att se ut är än så länge en väl bevarad hemlighet.- Jag kan inte säga något om det men jag gillar pilotmodeller, säger Karin.Men hur stora Odd Molly än blir så finns alltid grundtanken med designen kvar hos Karin.- Mitt största mål är att behålla genuiniteten och personligheten i plaggen. Vi gillar när man vågar vara sig själv, för man är som vackrast när man vågar släppa garden.

klar

Artikellänk är kopierad

Moa Stridde
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro