ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Män snor platsen vid datorn från kvinnorna

TT · 22 Aug 2007
Uppdaterad 16 Feb 2011

Foto: Scanpix


klar

Artikellänk är kopierad

MEDIAVANOR. Männen snor datorn i hemmet och sitter kvar allt längre.Bredband gör att fler använder mer av sin tid på internet, visar studier av svenskens medievanor.Männen snor datorn i hemmet och sitter kvar allt längre. Kampen om mediaanvändarna hårdnar och fler utnyttjar möjligheterna att använda allt fler mediekanaler, visar årets upplaga av Göteborgs universitets Internetbarometer 2006.Men trots allt behåller de traditionella medierna; tv, radio och tidningar, greppet med flest användare.För första gången på flera år ökar också den tid vi ägnar åt att sitta framför datorn, titta på tv, lyssna på radio, läsa tidningar. Bakom ökningen ligger att allt fler har tillgång till bredband i hemmet.År 2003 hade 30 procent av befolkningen tillgång till bredband, 2006 hade drygt 60 procent av befolkningen bredband hemma. Under samma tid har också antalet internetanvändare en vanlig dag i det närmaste fördubblats, från 33 till 62 procent.Den årliga undersökningen från Nordiskt Informationscenter för Medie- och kommunikationsforskning (Nordicom) visar att skillnaderna mellan till exempel män och kvinnors internetanvändning i hemmet förstärks när bredbandet kommer över halltröskeln.58 procent av alla män mellan 9 och 79 år sitter i snitt 83 minuter framför dataskärmen en vanlig dag. Motsvarande siffror för kvinnor är att 46 procent sitter 61 minuter vid internet.Lika stora skillnader mellan könen finns bara när det gäller bokläsning. 45 procent av kvinnorna läser böcker, medan bara 31 procent av männen slår upp pärmarna en genomsnittlig dag.Fortfarande är skillnaderna mellan åldersgrupper stora. 85 procent av alla ungdomar mellan 15-24 år kopplar upp sig varje dag. Bara var fjärde pensionär har gjort samma sak. Men andelen äldre på nätet ökar snabbt. Mellan 2005 och 2006 var ökningen 10 procent.Även om allt fler får tillgång till 3g-telefoner och med dem möjligheten att ta sig ut på internet den vägen, tycks intresset var högst måttligt. Bara någon procentenhet väljer mobilen för att komma ut på nätet.Väl hemma försöker vi använda allt fler medier samtidigt, visar undersökningen. 2002 använde sig drygt var tionde svensk av internet samtidigt som de också använde någon annat medium, till exempel. Fyra år senare är motsvarande siffra nästan fyra av tio.Populäraste sysselsättningarna på nätet är att läsa e-post, söka information, läsa tidningen, chatta och uträtta bankärenden.

klar

Artikellänk är kopierad

TT
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro