ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

"Man talar till konsumenten i oss"

Susanna Mattsson · 12 Apr 2007
Uppdaterad 16 Feb 2011
Samtidens ytlighet under lupp. Sisela Lindbloms nya bok ”De skamlösa” har skapat debatt. Innan den ens kommit ut.

Samtidens ytlighet under lupp. Sisela Lindbloms nya bok ”De skamlösa” har skapat debatt. Innan den ens kommit ut. Foto: Christina Blom


klar

Artikellänk är kopierad

SHOPPING. Sisela Lindbloms nya bok ”De skamlösa” har dragit igång en het debatt i medierna. Författarens påhopp på modejournalisters shoppingvanor blev ytterligare bensin på brasan på bloggar och tidningssidor. Rätten att shoppa står mot vettet att låta bli. Nina Björks trasiga hem blir i DN till en politisk protesthandling. Expressens Linda Skugge försvarar rätten att fixa sig ett nytt kök. Allt innan boken ens finns i handeln. – Jag tycker egentligen inte att debatten handlat om det som är viktigt, om kommersialiseringen av samhällslivet. Hur vi ser kommersialismen som lösningen på allt, säger Sisela Lindblom.

I ”De skamlösa” skildras ett damtidnings-Stockholm där allt är yta, framgång och varumärken. Huvudpersonernas liv kretsar kring karriär, snabb tillfredsställelse och det perfekta bröllopet. – Jag försöker skildra ett medie-, kultur och samhällsklimat där man hela tiden vill tilltala människor via lustprincipen. Man talar till konsumenten i oss hela tiden, vare sig det gäller tidningar, böcker eller välgörenhetsgalor.

På vissa håll har du utmålats som en moralistisk von oben-person som missunnar människor att konsumera. Varför tror du att dina uttalanden väcker så starka känslor?– Egentligen tror jag att det är politiskt. Man reagerar på att jag gör ett angrepp på marknadskrafterna. Det jag har sagt riktar sig egentligen inte mot folks konsumtion, men jag tycker inte att Stureplanskulturen är en bra symbol för att folk har fått det bättre. Vissa har råd med jättemycket samtidigt som inkomstklyftorna ökar.

Debatten drogs delvis igång efter att du kritiserat modejournalisten Susanne Ljungs väskinköp. Kan du i efterhand ångra vad du sade?– Nej det gör jag inte. För mig handlar det där om P1 och public service. Jag vill inte ha en typ av program som inte fördjupar eller ställer följdfrågor. Samtidigt som vi shoppar allt mer höjs fler och fler ifrågasättande röster. Din bok är en och på bio skildrar filmen ”Darling” någonting liknande. Går vi mot en mer konsumtionskritisk era?– Ja, det tror jag. Det här måste sägas på något sätt. Blir det inte jag som gör det blir det någon annan.

Klipp ur shoppingdebatten

Shopping Nej tack!” Jag bygger inte om vårt kök. Jag skaffar inte mosaik i badrummet. Jag går här i det gamla och trasiga och gör motstånd. Mot inredningsprogrammen på tv, mot söndagsbilagorna, mot hemma hos-reportagen.”Nina Björk, DN den 25 mars”Jag blir så jävla provocerad av det programmet. Susanne Ljung har berättat on hur hon köper en väska för 70 000 och hänger den i garderoben.”Sisela Lindblom om ”Stil” i P1, DN 31 mars”När framför allt kvinnliga skribenter låser in sig i rollen som beskyddare av rätten till att köpa ytterligare en ögonskugga är vi på väg in i ett intellektuellt mörker”Dilsa Demirbag-Sten, Expressen 11 april 2007 ”Att någon i denna sanslösa shoppingkultur uppmanar till besinning känns som ett sundhetstecken”Lars Lindström, Expressen den 11 april 2007 Shopping Ja tack!”…Vissa kanske bara skaffar ett kök för att det gamla håller på att ruttna bort… Och Sisela ser jag, efter en enkel sökning, har råd med ett fint kök. Köp ett fint kök så mår du bättre Sisela!”ur Linda Skugges blogg 31 mars 2007 ”Sisela Lindbloms påståenden om att jag ”köper en väska för 70 000 kronor och hänger in den i garderoben” är faktiskt inte sant… Sant är däremot att jag både skrivit och talat om mekanismerna bakom dagens galopperande modepriser.”Susanne Ljung, DN 2 april 2007” Föraktet mot dem som drömmer materiella drömmar matchas bara av den egna evigt klassmässigt obekymrade tryggheten.”Isobel Hadley-Kamptz, Expressen 4 april 2007”Jag tror att de flesta när de gläds åt en ny vårkappa eller handväska vet att inget som är dåligt försvinner, men däremot känner de sig precis som jag själv – lite snyggare, gladare och bättre till mods.”Marie Söderqvist, Expressen 11 april 2007

klar

Artikellänk är kopierad

Susanna Mattsson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro