ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Många därute vill ha enkla lösningar”

Kristoffer Rengfors · 8 Jun 2010
Uppdaterad 11 Feb 2011
Cecilia Atterwall Familj: Man och son. Ålder: 35. Bor: Kungsholmen i centrala Stockholm. Gör: Chef för Ericsson Consumer Lab. Utbildning: Industriell ekonomi på Chalmers och finansiell ekonomi på Handelshögskolan i Göteborg. På fritiden: Umgås med familjen, planterar om hela trädgården och renoverar en 100 år gammal sommarstuga. Dold talang: Fixare – rätt bra på att lösa problem.

Cecilia Atterwall Familj: Man och son. Ålder: 35. Bor: Kungsholmen i centrala Stockholm. Gör: Chef för Ericsson Consumer Lab. Utbildning: Industriell ekonomi på Chalmers och finansiell ekonomi på Handelshögskolan i Göteborg. På fritiden: Umgås med familjen, planterar om hela trädgården och renoverar en 100 år gammal sommarstuga. Dold talang: Fixare – rätt bra på att lösa problem. Foto: Ericsson


klar

Artikellänk är kopierad

Ericsson Consumer Lab levererar nätverk och multimediatjänster till mobiler. ”Det är oerhört viktigt att förstå människorna som ska använda dem”.

Varför är konsumenttrender viktigt för ett företag som främst jobbar med telenät?– Om man frågar någon efter en sak de inte skulle lämna hemmet utan svarar nästan alla mobilen. Den är viktigare än plånboken, pennan, glasögonen och allt annat. Vi levererar nätverken och multimediatjänsterna till mobilerna och därför är det så oerhört viktigt att förstå människorna som ska använda dem.

Hur går det till när ni tar reda på vad folk vill ha?– Vi använder alla metoder du kan tänka dig. Vi har bland annat en egen grupp med statistiker. ­Dess­utom använder vi mycket kvalitativa metoder. Vi åker hem och följer människor i deras vardag, intervjuar folk enskilt eller grupper, och vi följer upp folk över tid.

I princip alla surfar med telefonen. När såg ni den trenden komma?– Inom industrin pratade vi mycket om det redan för tio år sedan. Vi såg att mobilt surfande slog igenom tydligt i Japan, men inte i resten av världen.

Varför var det ett datorföretag (Apple) och inte ett telebolag som fick fart på mobilsurfandet?– Från konsumentens perspektiv är det två världar som gått ihop. I undersökningar vi gjort ser vi att 25 procent ringer med datorn, men lika många använder telefonen för att surfa. Utvecklingen kommer från båda hållen.

Tv on demand har varit trendigt länge. Men det slår aldrig igenom, inte i Sverige i alla fall. Varför?– Det måste finnas ett bra utbud av innehåll. Det kommer alltid först när vi frågar människor om det här, även före pris. Nu är alla dessutom vana vid ett enormt utbud. Tittar man på vilka som laddar ner illegalt och legalt så är det i princip samma personer.

– Det finns en grupp som vill komma åt innehåll men inte kan. Lättaste sättet borde alltså vara att tillmötesgå beteendet i stället för att försöka lära ut ett nytt beteende.

Säg en trend som ni helt missade?– Jag tror ofta att vi plockar upp saker och så säger vi att de ska komma, sedan händer inget på ett tag och när de väl kommer blir de större än vi någonsin trodde.

Du som jobbar med att spana in i framtiden, tycker inte du att utvecklingen går långsamt? Borde inte ­kyl­skåpet redan vara uppkopplat och bilarna kunna flyga? – Jag kan personligen känna att just det här med tv-lösningarna vore rätt bra om vi fick ordning på. Om jag vill se min serie sedan sonen somnat så borde jag kunna göra det utan att ha förberett det innan. Jag tror det finns ganska många därute som vill ha lagliga, enkla och prisvärda lösningar.

klar

Artikellänk är kopierad

Kristoffer Rengfors
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro