ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Många skadas på populära moppar

Stockholm Jonas Cullberg · 27 Jun 2006
Uppdaterad 17 Feb 2011

klar

Artikellänk är kopierad

År 2000 skadades 35 mopedister i Stockholmstrafiken, medan motsvarande siffra för 2005 är 111. På Vägverket menar man att det är EU-mopedernas kraftigt ökade popularitet under de senaste åren som har lett till att olyckstalen stigit. Vanligt förekommande olyckor är att EU-mopedister inte hinner väja för träd eller lyktstolpar och att de kolliderar med bilar i korsningar.

– Problemet med EU-mopederna är, förutom att de är snabbare än de gamla klass 2-mopederna, att de körs på vanliga vägar och därmed utsätts för tung trafik, förklarar Per Erik Wikström, trafiksäkerhetsexpert på Vägverket

Försäljningen av mopeder har lökat från 15 792 år 2001 till 31 578 förra året. EU-mopederna, som får köras i max 45 km i timmen och inte på parkvägar eller cykelbanor, kan enkelt trimmas till hastigheter upp till drygt 90 kilometer i timmen.

– Förarna är unga och oerfarna och det är ofta alkohol med i bilden när det inträffar olyckor, säger Per-Erik Wikström. – Det är bra att det krävs ett körkortstest för att få köra EU-moped, men det behövs mer utbildning i trafiksäkerhet. För trafiksäkerheten vore det egentligen bättre om ingen körde moped överhuvudtaget eftersom det är en väldigt utsatt fordonsgrupp.

klar

Artikellänk är kopierad

Stockholm Jonas Cullberg
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro