ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Männen står för de dyraste impulsköpen

Josefin Svenberg · 23 Maj 2011
Uppdaterad 23 Maj 2011
Frederick Benedicto, 27, från Stockholm arbetar i en klädbutik. – Man ser tydligt att män handlar mycket utanatt tänka på det. Har de flickvännen med så styr hon honom så att han inte handlar för så mycket pengar.

Frederick Benedicto, 27, från Stockholm arbetar i en klädbutik. – Man ser tydligt att män handlar mycket utanatt tänka på det. Har de flickvännen med så styr hon honom så att han inte handlar för så mycket pengar. Foto: Ludvig Thunman


Män gör dyrare impulsköp än kvinnor. Expert: Män köper teknik, kvinnor kläder. Gör spontana inköp för ungefär 250 kronor i veckan.

klar

Artikellänk är kopierad

Män spenderar mer pengar på impulsköp än vad kvinnor gör, enligt en brittisk undersökning. Jens Nordfält, doktor i butiksmarknadsföring på Handelshögskolan i Stockholm, ser samma mönster hos svenska konsumenter: – Förr trodde man att oplanerade köp var typiskt kvinnligt, men nu ser man att det bara gäller vissa kategorier av varor. Jag skulle säga att även svenska kvinnor impulshandlar oftare men för mindre summor, säger Jens Nordfält. Män köper byggrejer på Bauhaus eller teknikprylar, medan kvinnor går in på Hennes & Mauritz och handlar något klädesplagg.

Män gör spontana inköp för ungefär 250 kronor per vecka medan kvinnor varje vecka impulshandlar för ungefär 190 kronor, enligt undersökningen av brittiska Npower. – En annan skillnad man kan se är att mäns impulsshopping förändras med konjunktursvängningarna, medan kvinnorna verkar uppleva samma behov av till exempel kläder och skor oavsett konjunkturläge, säger Jens Nordfält.

klar

Artikellänk är kopierad

Josefin Svenberg
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro