ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Maria, 34, trakasserades av Ikeas hemleverantör

Emmelie Wallroth · 3 Dec 2013
Uppdaterad 3 Dec 2013

Maria fick sina varor från Ikea hemkörda till lägenheten. Men en av männen som levererade uppträdde obehagligt” – och efter knappt en vecka ringde och sms:ade han till Maria. ”Det kändes inte alls okej”, säger hon.

klar

Artikellänk är kopierad

Foto: Lotta Bergseth

Förra veckan var Maria, 34, på Ikea i Kungens kurva och skulle dagen därpå få sina varor hemkörda av möbeljättens hemkörningsservice. 

Men leveransen blev inte som Maria hade tänkt sig.

– Den ena killen var lite för trevlig. Han dröjde sig kvar och började ställa en massa personliga frågor medan hans kollega stod ute i trapphuset och väntade. Det kändes inte okej, säger Maria, som egentligen heter någonting annat, till Metro.

Till slut gick mannen ut ur lägenheten.

– Jag tyckte att han var obehaglig. När jag stängde dörren sa han ”jaha, då ses vi inte igen?”.

Och det hann knappt gå en vecka innan mannen ringde från ett hemligt nummer.

– Han sa att han hade sparat mitt nummer för att han tyckte att jag var en fin och snäll tjej och att vi borde umgås.

Maria förklarade att hon har pojkvän.

– Men han var påstridig och sa att vi kunde prata i telefon ändå, säger Maria.

Hon avslutade samtalet och ringde chockad upp Ikeas kundtjänst – samtidigt plingade det till i telefonen och ett sms från mannen syntes på skärmen. 

Av Ikea fick Maria höra att ”det var tråkigt, därför får du 250 kronor”. För hemkörningen av varorna betalade hon 900 kronor.

– Jag ska alltså betala 650 kronor för att bli trakasserad, undrar hon.

I dag känner hon fortfarande ett obehag inför händelsen.

– Jag blir nojig. Det är inte så att jag är rädd, men det är dåligt om de inte har informerat sina anställda om vad som gäller. Ensamma kvinnor måste ju kunna få sina saker inburna i lägenheten utan att känna sig oroliga. De måste se till att det aldrig händer igen, säger Maria, som egentligen heter någonting annat.

På Ikea undersöker man just nu händelsen.

– Det vi har fått berättat för oss är helt oacceptabelt. Så får det inte gå till, säger Sara Paulsson, pressansvarig på Ikea.

Vad har ni för rutiner när kunder lämnar ut sina telefonnummer till er?

– Leverantörerna får tillgång till telefonnumret vid själva leveransen, men det får inte användas på något annat sätt.

Leverantörerna som kör ut Ikeas varor är anställda på externa företag.

– Men vi har ett fullt ansvar för att det ska ske enligt de regler vi har.

”Maria” har fått veta att hon kommer kompenseras med 250 kronor, gäller det fortfarande?

– Det låter inte som en rimlig kompensation. Vi ska prata med kunden och gå till botten med det här, säger Sara Paulsson.

klar

Artikellänk är kopierad

Emmelie Wallroth
[email protected]
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro