ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Marklunds reklam "stötande"

metro.se · 2 Mar 2009
Uppdaterad 14 Feb 2011

Foto: Scanpix / Montage


klar

Artikellänk är kopierad

På stora löpsedlar har vi kunnat läsa "Svensk barnfamilj gasmördad i svenskparadiset" och "Annika Bengtzons Skräckbilder inifrån dödshuset". Nu får Piratförlagen kritik för kampanjen.Det är Marknadsetiska rådet som efter en anmälan konstaterat att förlaget handlat "i strid med god affärssed" genom att utforma affischerna på det här sättet. Den kritiserade kampanjen är för Liza Marklunds bok "En plats i solen"."Särskilt då det har förekommit att kvällstidningar gör reklam genom att sätta upp dagens löpsedlar på sådana affischtavlor som är aktuella i ärendet, finns det en uppenbar risk för att många människor vid en normalt flyktig och oengagerad kontakt med affischerna uppfattar dem som riktiga löpsedlar för en kvällstidning.", skriver rådet  i sin bedömning.Anmälarna menar att de varit i sällskap med barn när de sett affischerna och att barnen ska ha blivit rädda.

klar

Artikellänk är kopierad

metro.se
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro