ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Martin Ljung, 91: Min musik kan inte beskrivas

Peter Lindholm · 25 Feb 2009
Uppdaterad 14 Feb 2011
Sjungit har han gjort i alla tider men det är framför allt som komiker tillsammans med Povel Ramel eller med bland andra Hasseåtage som Martin Ljung har varit med om att skapa svensk underhållningshistoria på scen och i film. Nu gör han ny karriär som kompositör. På söndag delar han med sig av sin musik tillsammans med Lisa Bodelius och Niclas Lindström på Kungliga Musikhögskolan.

Sjungit har han gjort i alla tider men det är framför allt som komiker tillsammans med Povel Ramel eller med bland andra Hasseåtage som Martin Ljung har varit med om att skapa svensk underhållningshistoria på scen och i film. Nu gör han ny karriär som kompositör. På söndag delar han med sig av sin musik tillsammans med Lisa Bodelius och Niclas Lindström på Kungliga Musikhögskolan. Foto: Stefan Nilsson


klar

Artikellänk är kopierad

kompositör. 91 är väl ingen ålder om man vill börja om på ny kula. Det anser i alla fall inte den legendariske komikern Martin Ljung som, utan att själv kunna spela själv, gör ny karriär som kompositör. På söndag framför en ensemble från Kungliga Musikhögskolans hans verk.Hur kommer det sig att en gammal komiker plötsligt dyker upp som ”guben i låddan” i musikbranschen?– De har nog funnits där båda två hela tiden, humorn och musiken, men det är bara den ena som kommit till tals. Jag har så att säga inte haft bruk och behov av musiken för min dagliga gärning och brödföda, även om jag sjungit till Povels bitar i revyer.

Men nu är det slut på det roliga?– Kanske inte riktigt ändå, men för dagen är det musiken som tagit över och är det aktuella som ska omsättas.

Hur går det till egentligen? Du spelar ju inga instrument själv.– Nej, jag kan inte komponera i vanlig bemärkelse. Jag har fått ta till något annat i stället. Jag hittar på musik och så sjunger jag upp det för en god vän i telefon, som skriver ner den på noter eller spelar in den åt mig.

Du inledde din humorkarriär med att imitera en orgel. Är det den du har i huvudet och spelar på?– Jag var med i Luleås manskör och gav ibland konserter i kyrkan. Jag var andra bas och stod längst bak med ryggen mot orgelpiporna och genomströmmades av orgelmusiken till den grad att jag började imitera den. Och det var just det som gjorde att Povel blev intresserad av mig när vi träffades.

Hur låter din musik?– Den låter sig inte beskrivas, haha. Jag får tacksamt ta emot det som kommer helt enkelt.

Vad lyssnar du på för musik då? Vad inspirerar dig?– Jag lyssnar aldrig på något hemma. Jag drabbas bara av den musik som pågår. Jag har aldrig satt på och lyssnat på musik. Det första jag gör när jag köper en ny bil är att ta ut radion. Jag kan inte lyssna på musik och köra bil samtidigt.

Första gången man hörde talas om dig som kompositör var när Tommy Körberg och Benny Andersson framförde din visa ”Sommaren är här” på ”Allsång på Skansen” 2004.– Ja, just det. Det har du rätt i. Jag spelade upp den för Benny och han tyckte att den var så pass bra att han ville ha den med på Skansen.

Har du fler dolda talanger att överraska oss med? – Konstigt att du frågade om det, jag  satt faktiskt just och funderade på det. Jag satt nog fem minuter i går också. Vad ska jag hitta på efter musiken? Det får inte räcka med det här, men vad det blir har jag ännu inte kommit på.

klar

Artikellänk är kopierad

Peter Lindholm
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro