ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

ANNONS

Matbutikernas hemliga knep för att du ska köpa mer

Erik Glanell · 28 Mar 2017
Uppdaterad 21 Feb 2019
Att grönsakerna möter dig direkt när du går in i butiken är ingen slump.

Att grönsakerna möter dig direkt när du går in i butiken är ingen slump. Foto: TT


Så fort du går in i en mataffär är du föremål för avancerade säljstrategier – utan att du vet om det. Här är några av knepen som butikerna använder sig av för att du ska shoppa loss.

klar

Artikellänk är kopierad

Att butiker vill sälja så mycket som möjligt är väl knappast någon hemlighet. Vad som däremot inte är uppenbart för kunderna är de knep som butikerna använder för att få dem att handla mer.

Jens Nordfält.
Jens Nordfält.

Jens Nordfält, vid Center for Retailing på Handelshögskolan i Stockholm, är expert på ämnet och enligt honom påverkas två tredjedelar av alla köpbeslut när man väl är i butiken. Mycket handlar om att skapa ett kundvarv, alltså en ”naturlig” väg genom butiken där exponeringen av varor blir som mest effektiv.

– Oftast har man en avdelning som de flesta kunder handlar ur först i kundvarvet. Det är för att få igång kunderna. Butiker brukar också ha en riktigt attraktiv vara till ett riktigt attraktivt pris direkt i inledningen av butiken. Den exponeringen kallas ofta för ”plånboksöppnare”, säger Jens Nordfält.

På samma sätt placeras ofta vanliga impulsköp som godis och sötsaker vid butikens kassor där det är störst chans att kunderna inte kan motstå dem.

Du har säkert själv gått runt i butiken och funderat på vad för mat du ska göra till kvällen. Då faller det sig naturligt att varor som placeras mest synligt i en butik har har större möjlighet att leta sig ner i din korg. Men i butikernas hyllor ligger strategierna på detaljnivå.

– I hyllan är den enskilt viktigaste att produkten placeras ungefär 15 cm under ögonhöjd. Där syns den bäst, säger Jens Nordfält.

Det är också i den höjden där det är lättast att plocka varorna från hyllan. Därför är det oftast butikens storsäljare eller produkter som butiken gärna vill sälja som placeras just där.

Att fånga kundernas uppmärksamhet med hjälp av produkternas färger är också ett beprövat knep. Speciellt om det är i vissa mönster.

– Genom att exponera produkter på ett sätt så att det formas vertikala färgränder får butiken både fler kunder som ser produkterna och som köper dem, säger Jens Nordfält.

Något som har blivit närmast standard de senaste åren är att barn får gratis bananer. Är det en strategi eller bara en service till föräldrar?

– Det är nog både och. Butiken strävar efter att kunderna ska vara nöjda samtidigt som det naturligtvis även kan leda till att kunderna köper mer om en förälder kan ge sitt barn ett litet mellis då de är i butiken eftersom han eller hon då kan stanna längre utan att barnet bråkar, säger Jens Nordfält.

klar

Artikellänk är kopierad

Erik Glanell
Erik Glanell
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. Publisher och ansvarig utgivare Thomas Eriksson. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro