ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Matilda Gustavsson: "Min stora fråga var: 'Kommer vi att bli trodda?'

Alexandra Andersson · 21 Dec 2018
Uppdaterad 11 Jun 2019

Matilda Gustavsson har av Metro utsetts till Årets ljushuvud för att ha kastat ljus över maktstrukturer, kulturmoguler, och tystnadskulturer. "Jag var rädd för att vittnesmålen skulle tigas ihjäl av Akademien, och att det skulle fungera.", säger hon.

klar

Artikellänk är kopierad

– Men det är på vinst och förlust. Det är svårt att gräva i hans bakgrund, ingen i hans familj vill prata, berättar hon.

Sedan i början av året arbetar Gustavsson med boken ”Klubben”, där hon fördjupar och utvecklar berättelsen om Kulturprofilen och Svenska Akademien. Eller ”punkterar olika myter om Arnault”, som hon också beskriver det som. Likt en modern version av ”Kejsarens nya kläder” gjorde han succé när han flyttade till Stockholm för flera decennier sedan, och har sedan dess varit en central person inom kulturvärldens elit.

– Några av Sveriges absolut främsta intellektuella har sagt fantastiska saker om hans bakgrund, som absolut inte stämmer. Det är häpnadsväckande. Han blev så omsusad, berättar Gustavsson.

Gick rykten om Arnault

Redan som 22-åring nåddes Matilda Gustavsson, som då bodde i Malmö, av ryktena om Arnault, även känd under öknamnet ”Jean-Kladd”. Att han tafsade på kvinnor var inom kulturkretsar en ”allmän sanning”, återkommande övertramp alla kände till men få brydde sig om. Berättelserna om kulturprofilen fäste sig i bakhuvudet.

Efter att ha frilansat med bland annat personporträtt och fördjupande reportage till Sydsvenskans kultursidor, fick Gustavsson ett vikariat på Dagens Nyheter och flyttade till Stockholm. När New York Times några år senare publicerade avslöjandet om Harvey Weinstein, startskottet för den föregående höstens metoo-rörelse, ställde sig redaktionen frågan: ”Skulle något liknande kunna hända i Sverige?”.

– Jag blev väldigt fascinerad av det jobbet: hur man rent journalistiskt kunde belägga något sådant så pass mycket att det verkligen gick att publicera.

”Kom som en chock”

Till en början var Matilda Gustavsson övertygad om att en Weinstein inte skulle gå att hitta här; Sverige är litet och kulturvärlden ännu mindre, ingen i maktposition skulle kunna härja fritt så länge utan konsekvenser. Plötsligt kom hon att tänka på Arnault och Akademien.

– Om det finns någon maktkoncentration i svenskt kulturliv så är det ju där, säger hon.

Sedan gick allt väldigt fort. Bara två dygn efter att Gustavsson börjat höra sig för bland sina källor kom hon i kontakt med den första kvinnan att vittna om Kulturprofilens övergrepp – hon som skulle bli målsägande i rättegången mot Jean-Claude Arnault.

– Jag hade aldrig hört något om att han våldtog, det kom som en chock, säger hon.

Det var helt blankt. Min stora fråga var: ”Kommer vi att bli trodda?”, säger Matilda Gustavsson. Illustration: Ella Jax
Det var helt blankt. Min stora fråga var: ”Kommer vi att bli trodda?”, säger Matilda Gustavsson. Illustration: Ella Jax

En kvinna blev två, blev fyra, blev 18. Intervjuarbetet var svårt.

– Jag skulle ju granska dem och fick be om kontaktuppgifter till och med till deras terapeuter. Det var väldigt obekvämt, men för dem var det helt självklart. Jag tror att det handlar om att allt var enormt känsligt och enormt viktigt att alla påståenden skulle vara styrkta, berättar Matilda Gustavsson.

– Det var inte det mest klassiska grävet, utan byggde på att kunna lyssna på och upprätthålla relationen med de man intervjuade. Som journalist måste man alltid vara där, och framförallt ge av sin egen tid.

”Anklagelserna var för stora”

Efter en månads intensivt arbete var Matilda Gustavsson klar: Den 21 november förra året publicerades granskningen av Jean-Claude Arnault, där 18 kvinnor vittnar om hur ”Kulturprofilen” utsatt dem för sexuella övergrepp och våldtäkt.

– Jag kunde inte föreställa mig vad som skulle hända. Det var helt blankt. Min stora fråga var: ”Kommer vi att bli trodda?”, säger hon.

Men trodda blev de. Ett år senare har Matilda Gustavsson tilldelas Stora Journalistpriset, och Svenska Akademien befinner sig i djup kris, Nobelpriset i litteratur uteblev, och Jean-Claude Arnault har i hovrätten dömts till två och ett halvt års fängelse för två våldtäkter.

– Jag var rädd för att vittnesmålen skulle tigas ihjäl av Akademien, och att det skulle fungera. Men anklagelserna var alldeles för stora, berättar Gustavsson som beskriver tiden efter granskningen som både intensiv och chockartad.

– Det finns en stor tragik i det som har hänt med Akademien, men samtidigt har jag känt att det är stort, att det har fått den tyngden. Att kvinnors vittnesmål om mäktiga män kan rucka på verkligheten. Det var absolut inte självklart för mig att det skulle kunna ha den kraften.

pil
Juryns motivering

pil
Matilda Gustavsson

Ålder: 31 år

Yrke: Journalist på DN

Bor: Stockholm

Aktuell med: Boken ”Klubben” som kommer ut under 2019 på Albert Bonniers Förlag.

klar

Artikellänk är kopierad

Alexandra Andersson
[email protected]
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. Publisher och ansvarig utgivare Thomas Eriksson. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro