ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Maxa din träning med superset

Petra Stegman-Axlund · 7 Nov 2009
Uppdaterad 14 Feb 2011
Vian Delsoz, på Motionshuset i Uddevalla, gör biceps/tricepspress med hantlar.

Vian Delsoz, på Motionshuset i Uddevalla, gör biceps/tricepspress med hantlar. Foto: Lena Garnold


klar

Artikellänk är kopierad

Att bygga muskelmassa är en hel vetenskap. Du kan träna för att bygga, bli stark eller uthållig och det gäller att veta att man gör rätt. Ett sätt att få fart på tillväxten är att träna med superset.– Ett superset är då man varierar styrketräningen med två övningar direkt efter varandra utan att vila mellan seten, säger Vian Delsoz, personlig tränare. – Oftast tränas två antagonister i ett set, till exempel biceps och triceps som är varandras motsatser.

En annan kombination är att träna en hjälpmuskel, det vill säga en synergist tillsammans med agonisten. Agonisten är då muskeln du främst vill träna, då kan du först trötta ut hjälpmuskeln.

Vill man kan man till och med köra tre olika övningar efter varandra och då kallas det för ett triset.

Har man som syfte att bygga muskler och bli bulkig måste man samtidigt se till att man ligger på ett kaloriöverskott. Vill man istället få en mer definierad och tomad kroppsfigur bör man ligga på plus-minus-noll eller på ett litet kaloriunderskott. – Att träna superset eller triset passar lika bra oavsett om man vill bygga eller få definierade muskler, säger Vian Delsoz. – Men det är viktigt att vara noga med tekniken, intensiteten är så hög att det kan vara lätt att skada sig. Känner man att man inte orkar är det bättre att sänka vikterna något.

klar

Artikellänk är kopierad

Petra Stegman-Axlund
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro