ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Medaljer eller ej – de gräver guld i sommar

Anders Göransson · 5 Jun 2012
Uppdaterad 5 Jun 2012
Medaljer eller ej – de gräver guld i sommar

Medaljer eller ej – de gräver guld i sommar


Först fotbolls-EM, sedan OS i London – en sport­sommar utan like väntar. Och oavsett hur våra svenska idrotts­män klarar sig finns det redan gott om vinnare bland spelbolag, sportbarer, tv-tillverkare och – inte minst – försäljare av landslagströjor.

klar

Artikellänk är kopierad

– Det går fantastiskt bra. Hittills ligger försäljningen i klass med VM i Tyskland 2006, som var det bästa dittills. Och det har inte ”peakat” än – det är fortfarande en vecka kvar till Sveriges premiärmatch. Jag tror att vi kommer att göra rekord, säger Magnus Månsson, vd på New Wave Sport, som har försäljnings- och distributionsrätten i Sverige för Umbro, officiell materialleverantör till Svenska fotbollförbundet.

Hur det går för landslaget i själva turneringen är inte särskilt avgörande för tröjförsäljningen. Historiskt sett brukar 95 procent av försäljningen ske före den andra gruppspelsmatchen.

– Men skulle vi gå till final kanske det skulle ”boosta”. 

Sommaren är normalt lågsäsong för spelbolagen, men i år det annorlunda.

– Mästerskapsår är alltid bra år för oss, och allra helst när landslaget är med, säger Johan Söderkvist, informatör på Svenska Spel.

Det statliga spelbolaget räknar med att nästan fördubbla omsättningen på Oddset jämfört med ett år utan stora mästerskap.

Även tv-branschen har glada dagar.

– Jag tror att många som har gått och funderat på att gradera upp sig passar på att göra det nu, säger Klas Elm, vd för organisationen Elektronikbranschen.

klar

Artikellänk är kopierad

Anders Göransson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro