ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Meditera dig till en stressfri semester

Caroline Engvall · 22 Maj 2011
Uppdaterad 22 Maj 2011
Annette Sandgren, 42, har för vana att meditera varje jobbfri paus i vardagen. – Meditation ger mig den livsviktiga återhämtning jag behöver för att hålla ihop mitt drömliv. Jag blir mer fokuserad, energifylld, gladare, starkare och kan välja att agera i stället för att reagera på saker. Jag blir en bättre chef, bättre mamma och bättre partner.

Annette Sandgren, 42, har för vana att meditera varje jobbfri paus i vardagen. – Meditation ger mig den livsviktiga återhämtning jag behöver för att hålla ihop mitt drömliv. Jag blir mer fokuserad, energifylld, gladare, starkare och kan välja att agera i stället för att reagera på saker. Jag blir en bättre chef, bättre mamma och bättre partner. Foto: Ludvig Thunman


Så här innan sommarsemestern kan vilostunderna te sig minimala. Metro lär dig att slappna av. Bara tio minuters meditation om dagen stärker hjärnan och gör dig smartare.

klar

Artikellänk är kopierad

Juni knackar på dörren med stress och späckat schema i presentkorgen. Då gäller det att hitta sina egna små stunder att vila hjärnan. Några minuters meditation om dagen gör dig inte bara lugn – det gör dig också smartare, uppmärksammare och mer nyfiken, bekräftar forskare. Det beror på att hjärnbarken, som tar hand om uppmärksamhet och sinnesintryck, blir tjockare vid meditation. – När man mediterar lär man sig använda sin hjärna på ett bättre sätt. Området i hjärnan som styr oro och stress, det som kallas amygdala, drar inte igång för fullt, minnet ökar, vi blir mer nyfikna och vi kan hantera våra egna känslor. Det är bara några av fördelarna med mindfulness, vi känner inte ens till alla än, säger Ola Schenström, expert och författare till boken ”Mindfulness i vardagen”. När man mediterar ökar hjärnans energi och studier visar att den del av hjärnbarken som har med uppmärksamhet att göra var lika tjock och vital som en tjugoårings hos dem som mediterade. Hos de som inte mediterade hade den delen av hjärnan i stället blivit tunnare. – I princip kan man träna mindfulness var som helst. Det är viktigt för att kunna möta förändringar och ta in ny information, speciellt som samhället ser ut idag, säger Ola Schenström.

klar

Artikellänk är kopierad

Caroline Engvall
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro