ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Mejerijätten ljög om mjölk i reklam – fälls

Malin Hansson · 22 Dec 2015
Uppdaterad 22 Dec 2015
Skånemejeriers mjölkreklam fälls av RO.

Skånemejeriers mjölkreklam fälls av RO. Foto: Pressbild


Komjölk är inte den självklara drycken för människan och en halvliter om dagen är inget måste, det slår Reklamombudsmannen fast och fäller nu en mjölkreklam från Skånemejerier.

klar

Artikellänk är kopierad

Komjölk är inte den självklara drycken för människan och en halvliter om dagen är inget måste, det slår Reklamombudsmannens opinionsnämnd fast och fäller nu en mjölkreklam från Skånemejerier.

Mjölkreklamen, som har visats på Skånemejeriers hemsida, har anmälts av sju privatpersoner för att vara vilseledande.

Reklamombudsmannens opinionsnämnd har nu fält reklamen för att vara vilseledande på två av tre punkter.

I texterna som presenterar olika mjölksorter står bland annat att mjölk är människans ursprungliga dryck vilket opinionsnämnden framstår som att komjölk är den självklara drycken för människan och att det varit det även historiskt sätt, vilket är vilseledande.

LÄS MER
LRF: Mjölk är inte alls farligt

Det står även att man behöver en halvliter mjölk om dagen, vilket inte annonsörerna visat belägg för och kritiseras av nämnden.

Nämnden kritiserar däremot inte det anmälda påståendet att mjölk inte bara är en dryck utan ett viktigt livsmedel.

–– Vi noterar vad de har kommit fram till och vi rättar oss efter det, säger Anna Jonsson, Skånemejeriers chefsjurist till Aftonbladet. 

Tidigare har Oatly förlorat en mjölkstrid mot LRF mjölk i en uppmärksammad dom i marknadsdomstolen efter att de antytt att mjölk skulle vara dåligt genom sin reklamslogan ”No milk. No Soy. No badness.”.

klar

Artikellänk är kopierad

Malin Hansson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro