ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Mejlbedragarna har blivit bättre på att lura dig

Sebastian Chaaban · 10 Apr 2013
Uppdaterad 10 Apr 2013
Mejlbedragarna har blivit bättre på att lura dig Har du fått bluffmejl? Jesper Granlund, 39, ekonom, Södermalm: – Ja. Jag har fått mejl om att jag har vunnit pengar och så.

Mejlbedragarna har blivit bättre på att lura dig Har du fått bluffmejl? Jesper Granlund, 39, ekonom, Södermalm: – Ja. Jag har fått mejl om att jag har vunnit pengar och så. Foto: Marie Kjellander


Inkorgen bombaderas av bluffmejl, och bedragarna blir allt bättre. – Vi har sett flera fall där språket är perfekt, säger Jonas Thambert, IT-säkerhetsrådgivare.

klar

Artikellänk är kopierad

Mejlbedragarna har blivit bättre på att lura dig 
  Har du fått bluffmejl? – Ja, det tycker jag att man får hela tiden. Ibland försöker jag blockera dem. Therese Knaggård, 26 sjuksköterska, Huddinge.
Mejlbedragarna har blivit bättre på att lura dig Har du fått bluffmejl? – Ja, det tycker jag att man får hela tiden. Ibland försöker jag blockera dem. Therese Knaggård, 26 sjuksköterska, Huddinge.Foto: Marie Kjellander
Mejlbedragarna har blivit bättre på att lura dig 
  Har du fått bluffmejl? – Nej, det har jag faktiskt inte. Bara massa skräppost. Lena Lundgren, 63 pensionär, Södermalm.
Mejlbedragarna har blivit bättre på att lura dig Har du fått bluffmejl? – Nej, det har jag faktiskt inte. Bara massa skräppost. Lena Lundgren, 63 pensionär, Södermalm.Foto: Marie Kjellander
Mejlbedragarna har blivit bättre på att lura dig 
  Nyligen skickade någon ut ett bluffmejl som såg ut att komma från Telia.
Mejlbedragarna har blivit bättre på att lura dig Nyligen skickade någon ut ett bluffmejl som såg ut att komma från Telia.

Det hör inte till ovanligheterna att man varje vecka får nya bluffmejl. De brukar dock vara lätta att genomskåda – språket är ofta dåligt.

Men bedragarna har blivit allt bättre.  – De som sysslar med sådant här har blivit mer avancerade. Vi ser att det blir vanligare med bluffmejl där språket är helt perfekt, och då kan det vara riktigt svårt att inte gå på det, säger Jonas Thambert, IT-säkerhetsrådgivare på MSB, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap. 

Tidigare använde sig bedragarna av enkla översättningstjänster på internet. Men i takt med att även de tjänsterna blivit allt bättre, har även bluffmejlen fått mer trovärdighet.  – De här personerna har insett värdet av ett bra språk för att få folk att klicka sig vidare. Det har till och med visat sig att man annonserat efter folk som kan arbeta med att översätta sådana mejl, säger Jonas Thambert, Telia drabbades nyligen av ett bluffmejl som såg ut att komma från företaget. 

I mejlet står det att kunden har betalat sin faktura två gånger. För att få tillbaka pengarna behöver man bara klicka på en länk.  – Vi har sett att det här mejlet har cirkulerat ett tag och det är kunder som hört av sig och frågat om det kommer från oss. Och det gör det inte. Vi ber aldrig våra kunder om uppgifter över mejl, säger Iréne Krohn, pressansvarig på Telia.

klar

Artikellänk är kopierad

Sebastian Chaaban
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro