ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Mer pengar läggs på alkoholreklam

Mimmi Epstein · 28 Jan 2014
Uppdaterad 28 Jan 2014

I fjol satsade alkoholtillverkarna drygt en miljard på reklam. Det är en ökning med 15 procent jämfört med 2012. Samtidigt visar forskning att unga som ser alkoholreklam börjar dricka tidigare och dricker mer.

klar

Artikellänk är kopierad

Investeringarna i alkoholreklam har ökat stadigt de senaste åren, och har på fem år mer än fördubblats, enligt en undersökning från Sifo-reklammätningar. Bland dem som la ner mest pengar på att synas förra året finns Famous Grouse, Casillero och Lindeman.

- Med den stora ökningen av alkoholreklam som vi nu ser är det viktigt med en aktiv tillsyn som bland annat säkerställer att reklam inte riktas till unga, vilket den inte får, s äger Magnus Jägerskog, vd på Systembolagets dotterbolag IQ som arbetar med attityder till alkohol.

I somras presenterades en statlig utredning som bland annat slår fast att tillsynen av alkoholreklam behöver öka och bli mer aktiv. På tillsynsmyndigheten Konsumentverket finns i dag en heltidstjänst för att hålla koll på all reklam för alkohol och tobak i samtliga medier. Bland annat ska man se till att alkoholreklamen inte uppmanar till bruk, utan bara sakligt beskriver produkten. 

- Vi strävar efter att få mer resurser för tillsyn på det här området. I dag blir det en prioriteringsfråga vad vi kan gå vidare med, säger Emma Hedge, jurist på Konsumentverket.

År och investering i alkoholreklam (i miljoner kronor, bruttosiffror)

2013: 1064

2012: 928

2011: 838

2010: 659

2009: 416

I mätningen inkluderas inte sponsring eller aktiviteter i sociala medier. Investeringarna för direktreklam för kvartal 4 2013 finns inte med, men då direktreklam för alkoholdryck är en liten kanal påverkas resultatet endast marginellt.

klar

Artikellänk är kopierad

Mimmi Epstein
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro