ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Metro ger dig 10 tips till nya fräscha Kanarieöarna

Anders Falkirk · 18 Nov 2007
Uppdaterad 16 Feb 2011
Riu Grand Palaces – bra arkitektur inbäddad i palmers grönska. Strandpromenaden i Meloneras. 

Riu Grand Palaces – bra arkitektur inbäddad i palmers grönska. Strandpromenaden i Meloneras.  Foto: Anders Falkirk


klar

Artikellänk är kopierad

Playa Meloneras är det nya Kanarieöarna. Ett uppgraderat, fräschare och mer guldkantat Kanarieöarna.

Meloneras har byggts upp de senaste fem åren och här finns en känsla av Miami Beach, speciellt om man går utmed strandpromenaden utanför Riu Grand Palaces små, fyrkantiga strandvillor. Längre ner på strandpromenaden, runt den stora fyren från 1800-talet, ligger ordentliga restauranger och exklusiva butiker som Hilfiger, Boss och Mandarina Duck. Inga skyltar med turistmenyer på fem språk, inga krimskramsbutiker med badbollar och billiga ”I love Canary Islands”-tröjor.Det är rätt befriande och lyckat. Turister från närliggande Playa del Inglés tar sig hit på kvällarna för att promenera i solnedgången – och ta sin första kvällsdrink på Café de Paris.Playa Meloneras är inte det enda exemplet på hur ett fräschare Kanarieöarna håller på att växa fram. På alla de fem öarna kommer fjärilar ur grå puppor. Inte överallt, men här och där ser man de första tecknen på en spännande metamorfos, inte helt olik den Mallorca genomgick för ett tiotal år sedan.Speciellt märks det på hotellutbudet, som har berikats med en rad snygga, slickade designhotell. Inte långt från Playa Meloneras till exempel, utslängd i en ökendal, ligger golfbanan Salobre och ett Sheratonhotell som får en att gapa.Det är design och arkitektur driven till sin spets. Rostiga järnpaneler, tonat glas, slipad lavasten och så alla designhotells måste: coola pooler, tre fyra stycken i olika plan, sammanbundna av vattenfall.På senare tid har det även dykt upp en handfull moderna krogar med ambitioner bortom paella och pizza. Qué Tal i Puerto Mogan, Mundo i Playa del Inglés och svenske toppkocken Niclas Looms Egoísta i San Augustín är bra exempel. Denna förvandling är självfallet glädjande och spännande för oss turister men framför allt helt nödvändig för den kanariska turistindustrin. Det vittnar alla om här på ön, från lokala politiker till entreprenörer, restaurang- och hotellägare och representanter för de stora charterbolagen. De har alla sett hur den kanariska turistprodukten blivit eftersatt, dyr och av allt sämre kvalitet.Flera hotell har till exempel inte renoverats på 30 år och restaurangerna har fallit ner i ett respektlöst träsk av höga priser och slafsig syltmat, samtidigt som dagens turister har blivit alltmer världsvana och ställer allt högre krav på hotell och restauranger.Att missnöjet växte stod klart för några år sedan. Det syntes i charterbolagens kundenkäter och i minskande turistströmmar. Det var inga alarmerande siffror men tillräckligt för att den kanariska turistindustrin insåg att något måste göras.Tro nu inte att Kanarieöarna håller på att bli hippa, coola ställen. Det är och förblir en plats för stora skaror nordbor som vill ha sol, schysta hotell och restauranger till ett rimligt pris.Det finns dock ett undantag: Las Palmas.Las Palmas har förutsättningar att bli ett nytt Palma de Mallorca. Redan i dag är staden cool. En pulserande storstad fylld av tre doser spanskt storstadsliv, en dos latinamerikansk kultur och så Las Canteras, den fyra kilometer långa sandstranden mitt i stan. På senare tid har det öppnats en rad snygga kaféer och barer, främst i stadsdelarna Triana och La Vegueta. Ett bra exempel är Vintia 4 som serverar högklassig, sofistikerad mat baserad på kanariska ingredienser.

klar

Artikellänk är kopierad

Anders Falkirk
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro