ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Metro provkör elbilen som spöar Porsche

Ola Jacobsen · 30 Jan 2009
Uppdaterad 15 Feb 2011
Metro Tekniks reporter Ola Jacobsen har provkört Tesla Roadster. Likheter med en radiobil: Den är liten, den går på el, den är tyst, man sitter fastkilad. Olikheter: Den går som en Porsche 911. Den kostar 1 miljon kronor.

Metro Tekniks reporter Ola Jacobsen har provkört Tesla Roadster. Likheter med en radiobil: Den är liten, den går på el, den är tyst, man sitter fastkilad. Olikheter: Den går som en Porsche 911. Den kostar 1 miljon kronor. Foto: Theresia Viska


Tesla gör 0–100 på 3,9 sek med 6 831 mobilbatterier

klar

Artikellänk är kopierad

Matt Damon har en. George Clooney har en. Jag har kört en.Det är lite som att köra radiobil – det är kul. Skillnaden är bara hur den här bilen kastar mig bakåt i stolen när kraften från de 6 831 mobiltelefonbatterierna når asfalten och Teslan når 100 km/h i timmen på under fyra sekunder. Det, och att den kostar en miljon kronor ...När jag väl har krånglat ner mig i den lilla Lotus-byggda elsportbilen Tesla Roadster och vridit om nyckeln lyser batterimätaren rött. 13 procent laddning kvar. Men det är ingen fara. Ljudlöst lämnar jag hotellentrén och svänger ut på de slaskisiga vägarna runt Arlanda.Det känns lite som att köra radiobil. Samma inklämda känsla. Samma tajta vändradie. Samma knäpptysta gång. Det är egentligen bara några få saker som skiljer Teslan från en radiobil. Den gör noll till hundra på under 4 sekunder, toppar 200 km/h och kostar en miljon kronor.Batteripaketet på 450 kilo består av 6 831 battericeller, likadana som i mobiltelefonbatterier. Det sitter precis bakom ryggen på sätena, där motorn sitter på Lotusversionen av bilen.•• Hur kan ni få Porsche 911-prestanda ur 6 831 mobiltelefonbatterier?– Eftersom vi har små celler och kyler med vätska kan vi kontrollera kylningen exakt i hela batteriet, säger Esben Pedersen på Tesla Motors.Hittills har tre svenskar skrivit på köpekontraktet. I juli kommer de att få sina bilar. Totalt har företaget sålt 250 bilar i Europa och 200 i USA. Men de räknar inte med att tjäna några pengar på bilarna.– Vi har gjort Tesla Roadster för att visa vilken bra teknik vi har, säger Esben Pedersen.  Vinst räknar de i stället med att göra på Sedan-modellen, som kommer om två år, och på att sälja batterier och elmotorer till andra biltillverkare. För några veckor sedan meddelade Tesla att de kommer att göra batterier och laddare till Daimlers nya elversion av minibilen Smart.Vi närmar oss en rondell och Esben Pedersen säger snabbt att bilen inte har någon antisladdfunktion. Jag lättar på gasen och försöker skaka av mig känslan av att köra en leksaksbil.Teslan beter sig lite som en motorcykel, så snart man lättar på gasen saktar bilen in kraftigt, särskilt i lägre farter. Det är motorbromsen som slår på. Den återladdar batteriet omkring 20 procent under en vanlig körning. Vid blandad körning räcker batteriet till en 392 kilometers utflykt, men vill du köra hårt får du räkna med 300 kilometer.Det går att ladda bilen i ett vanligt eluttag men då tar det drygt ett halvt dygn. Med ett industriuttag på 70 ampere går det på 3,5 timmar.Tesla Roadster är inte någon familjebil. Man kan faktiskt knappt få plats med en matkasse. Men det kan man inte på en moppe heller och det var ändå kul som fan att åka runt då bara. Samma sak med Tesla.Se provkörningen i "Metro Teknik" på onsdag 4 feb kl 21 i TV8.

klar

Artikellänk är kopierad

Ola Jacobsen
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro