ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

ANNONS

Metro ringde upp – då betalade Ryanair

Edvin Gepertz · 20 Jun 2011
Uppdaterad 20 Jun 2011
Ryanair hävdade att kunden redan flugit hem till Sverige – trots att han inte gjort det.

Ryanair hävdade att kunden redan flugit hem till Sverige – trots att han inte gjort det. Foto: JOHAN NILSSON / SCANPIX


Ryanair nekade kunden ersättning, trots att flygplatsen var stängd.

klar

Artikellänk är kopierad

När flygplatsen på Sicilien stängde under en period fick göteborgaren Alex välja på att flyga till en annan flygplats, byta resedatum eller få ersättning. Han valde det sista.

– Men efter tre veckor fick jag ett mejl som sa att de inte ger ersättning, säger Alex.

När han ringde upp gav Ryanair beskedet att han flugit från Sicilien till Sverige och därmed inte får någon ersättning.

– Det är en säkerhetsbrist, det faktum att de sa till mig att jag tog flyget från Sicilien, säger Alex.

Till slut fick han dem att lova ersättning, men fick snart ett nytt mejl där Ryanair meddelade att de inte ger ersättning. Alex tvingades ringa flera samtal.

– Kundservicen är kao­tisk och ineffektiv, säger Alex.

För honom handlade det till slut inte om ersättningen. Eftersom samtalen till Ryanair kostar 15 kronor per minut berättar Alex att han redan spenderat runt 1 000 kronor för att få tillbaka sina 600.

När Metro ringde kom ett svar inom en timme från Ryanairs kommunikationschef Stephen McNamara. Han förklarar att det blivit ett administrationsfel och att återbetalningen kommer bearbetas.

– Det visar att de bryr sig mer när tidningen kontaktar dem. Jag frågade så många gånger men de bryr sig inte om det inte är riktigt viktigt, säger Alex.

Alex heter egentligen något annat.

klar

Artikellänk är kopierad

Edvin Gepertz
Edvin Gepertz
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. Publisher och ansvarig utgivare Thomas Eriksson. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro