ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Metros chefredaktör: Därför publicerar vi exit poll

Christofer Ahlqvist · 14 Sep 2014
Uppdaterad 14 Sep 2014
Metros chefredaktör Christofer Ahlqvist.

Metros chefredaktör Christofer Ahlqvist.


klar

Artikellänk är kopierad

Redan när Metro startade 1995 så var vi en utmanare. Vi har sedan fortsatt att utmana traditioner och invanda beteenden hos både läsare och konkurrenter. Nu gör vi det igen när vi i dag presenterar vår exit poll i samarbete med Yougov.

En exit poll innebär att folk efter att de har röstat uppger vilket parti de röstat på i en onlinepanel. En sådan onlinepanel kan ge en indikation kring hur valet kommer sluta. Resultatet publicerar vi klockan 16.00 och vid 19.30. Alltså fyra timmar respektive en halvtimme innan vallokalerna stänger. Då har svenska folket kunnat rösta i 18 dagar och åtta timmar. Vi gör det här för att Metro jobbar för läsarna – och läsarintresset för valet är enormt. Jag ser det här som ett sätt för oss att ge våra läsare en första indikation på hur valet kan sluta.

Kritiker menar att vi då "påverkar valet". De menar att om vi skriver om Yougovs onlinepanel så kommer folk inte gå att rösta för att de kanske uppfattar det som att valet är över och att deras röster ändå inte kommer att påverka utgången.

Vi utropar dock inte någon vinnare eller utser någon statsminister utifrån vår exit poll. Vi ger helt enkelt våra läsare så mycket information som vi kan.

Att exit polls görs är inte ovanligt. Metro Danmark gjorde samma sak i det danska valet 2011 fast de publicerade det första resultatet redan vid klockan 14. Där var det tre opinionsinstitut – YouGov, Epinion och Megafon – som genomförde vallokalsundersökningar. Yougov visade sig vara mest träffsäker. I vissa andra europeiska länder som i exempelvis Italien ser det annorlunda ut – där är det över huvud taget inte tillåtet med opinionsundersökningar veckorna före valet.

Forskning har nämligen visat att opinionsmätningar mellan valen påverkar hur folk röstar.

2010 förtidsröstade nästan 40 procent av svenskarna och enligt siffror från val.se har ännu fler gjort det i år. På valdagen hade nära 2,5 miljoner utnyttjat möjligheten att förtidsrösta.

Om en exit poll riskerar att påverka valet borde inte några opinionsmätningar publiceras alls från den dagen förtidsröstningen påbörjas. De påverkar ju så klart också hur folk röstar. Expressen och Demoskop publicerade exempelvis en valprognos 48 timmar innan valet i vilken de berättar att felmarginalen för samma mätning vid förra valet bara var 0,72 procentenheter per parti. En sådan undersökning kan ju få väljare som redan förtidsröstat att gå och ändra sin röst eller få en väljare som inte har röstat att taktikrösta på något annat parti än det man tänkte innan mätningen publicerades.

Och var drar man gränsen för hur mycket media kan riskera att påverka utgången av valet – hur mäter man effekten av det? Har exempelvis en för ett parti negativ kvällstidningslöpsedel på valdagen större effekt än en opinionsmätning?

Samtidigt som vi kritiseras för att ”påverka valet” satsar vi extra mycket på vår valbevakning på nätet i år. För att nämna exempel så har Metros Viralgranskare avslöjat flera bluffar där anonyma internettroll har försökt att påverka opinionen i olika riktningar.

Som publicist anser jag inte att det viktigaste är hur man alltid har gjort utan istället fundera på varför man alltid har gjort på ett visst sätt och utifrån det fatta sina beslut. Om det inte finns starka och tydliga skäl som talar mot att göra på ett nytt sätt är utgångspunkten att vi ska ge läsarna så mycket information som är möjligt – vilket är vad vi gör i dag.

klar

Artikellänk är kopierad

Christofer Ahlqvist
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro