ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Metros kommentarspolicy

Linnea Bergman · 7 Jan 2019
Uppdaterad 17 Jun 2019

Foto: Unsplash


Alla ska känna sig välkomna att delta i det offentliga samtalet. Vare sig de är med i en artikel, själv skriver en text eller genom att delta i diskussioner på våra Facebooksidor.

klar

Artikellänk är kopierad

Därför är det viktigt att de samtalen förs i ett trevligt tonläge. Vi på Metro vill ha en öppen dialog där de som deltar respekterar varandras åsikter. Alltså förväntar vi oss att du håller en schysst ton. Du kan framföra dina åsikter på ett civiliserat sätt även om du inte håller med om andras. Vi tror på dig!

Vi vill se:

• Att du håller dig till ämnet.

• Att du argumenterar med egna ord.

• Att du har en schysst ton.

Vi vill inte se:

• Aggressiva eller nedsättande kommentarer, påhopp eller förolämpningar mot de personer vi skriver om, de som skriver hos oss, våra journalister eller andra som kommenterar.

• Nedsättande kommentarer om exempelvis etniskt ursprung, kön, politisk tillhörighet, sexuell läggning, yrke eller religiös åskådning.

• Rasistiska, pornografiska eller sexistiska formuleringar.

• Hot, trakasserier, skvaller, lögner samt rykten eller privata uppgifter om någon.

• Oseriösa kommentarer, nonsensinlägg, inlägg som avviker från ämnet eller påståenden som saknar belägg.

• Uppmaningar till brott.

• Kampanjande där samma kopierade text postas många gånger i samma eller flera trådar.

• Reklam för kommersiella produkter eller tjänster.

• Gif:ar, bilder, hashtaggar eller spam.

• Ren länkpostning. Vi är generellt restriktiva med publicering av länkar i våra kommentarstrådar eftersom vi inte har möjlighet att läsa igenom allt som länkas till. Om du postar en länk finns stor risk att den raderas.

• Synpunkter på vår moderering i kommentarsfältet. Dessa kan istället mailas till: [email protected]

• Den som gör ett inlägg som strider mot svensk lag kan personligen bli straffrättsligt ansvarig för detta.

• Metro.se följer samma pressetiska hållning som Metro i tryckt format och övervakar kommentarsfälten i enlighet med Lagen om ansvar för elektroniska anslagstavlor (SFS 1998:112).

• Metro.se är en grundlagsskyddad sajt med en ansvarig utgivare. Utgivaransvaret omfattar dock inte kommentarer på Facebook. Där ansvarar den som kommenterar själv för sina yttranden.

Vi förbehåller oss rätten att radera kommentarer eller blockera användare som vi anser bryter mot ovanstående regler. Vi kan även komma att agera utöver dessa regler, samt stänga av kommentarsfält när vi anser att det krävs.

Din kommentar kan komma att användas i andra sammanhang av Metro.

Ser du något i våra kommentarstrådar som vi har missat? Tipsa oss på [email protected]

Tack för visad hänsyn!

/Metros redaktion

FAQ

Vi har ju yttrandefrihet i Sverige, hur kommer det sig då att ni har kommenteringsregler?

Yttrandefriheten innebär att svenska medborgare får uttrycka tankar, åsikter och känslor och lämna uppgifter i vilket ämne som helst. Men det finns lagliga gränser för vad man får säga. Man har heller inte rätt att uttrycka sina åsikter var som helst. Det är ingen rättighet att få uttrycka sig på Metros Facebooksidor. Vi har valt att lägga ribban för vad man får skriva och inte högre än vad lagen kräver eftersom vi vill ha en schysst och trygg stämning och en konstruktiv diskussion på våra Facebooksidor.

Min kommentar är borttagen. Varför då?

Om din kommentar är borttagen har vi gjort bedömningen att den inte lever upp till vår kommentarspolicy. Vi har tyvärr inte möjlighet att ge en motivering till alla användare kring varför just deras kommentar blev borttagen.

Jag har blivit spärrad från en av Metros Facebooksidor. Hur kommer det sig?

Om du bryter mot våra kommentarsregler upprepade gånger eller om vi bedömer att du gjort det på ett tillräckligt grovt sätt kan du bli spärrad. Vi har tyvärr inte möjlighet att ge en individuell motivering till alla användare om varför just den personen blev spärrad.

Jag har synpunkter på modereringen på ett av Metros Facebookkonton. Var vänder jag mig då?

Vi för inte diskussioner om modereringen av våra kommentarsfält i själva kommentarsfälten. Om du har synpunkter kan du i stället skicka dem till [email protected].

Varför vill ni inte se hashtaggar, gif:ar, bilder eller länkar på Metro Sverige?

Hashtaggar vill vi inte se eftersom vi inte vill att användare ska föra olika typer av kampanjer via våra kanaler. Gif:ar och bilder kan vi inte alltid kontrollera innebörden av eller vara säkra på vem som har upphovsrätt till. Länkar är vi restriktiva med eftersom vi inte alltid har möjlighet att kontrollera det som det länkas till.

Om jag skriver något brottsligt i en kommentar, är det mitt eller Metros ansvar då?

Utgivaransvaret för Metro gäller inte kommentarer på Facebook. Det är du själv som har skrivit kommentaren som är ansvarig för den. Men vi på Metro gör vårt bästa för att så fort som möjligt ta bort en sådan kommentar.

Det ligger kvar kommentarer som är olämpliga på en av Metros Facebook-sidor, vad ska jag göra?

Om du ser en enskild kommentar som är olämplig och som ligger kvar på en av våra Facebooksidor får du gärna kontakta oss, antingen via Facebook messenger eller via [email protected].

Jag har ytterligare frågor om kommentarer i sociala medier och moderering. Var ska jag vända mig?

Mejla till [email protected].

klar

Artikellänk är kopierad

Linnea Bergman
[email protected]
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. Publisher och ansvarig utgivare Thomas Eriksson. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro