ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

"M:I: III" svalare på bio än väntat

Stockholm TT Spektra · 8 Maj 2006
Uppdaterad 17 Feb 2011

klar

Artikellänk är kopierad

Ljummet intresse på hemmaplan, succé i omvärlden. Öppningshelgen för "Mission: Impossible III" världen över blev splittrad. I USA spelade filmen, som gick in på förstaplatsen på biotoppen, in knappt 50 miljoner dollar, jämfört med cirka 70 miljoner var för föregångarna i dagens penningvärde. En marknadsanalytiker säger till Reuters att det är ett dåligt tecken då uppföljare "måste öppna starkare än sina föregångare, eftersom de oftast brinner ut snabbare". Orsakerna till det ljumma intresset i USA kan dels vara Cruise som person - hans kärlekshistoria med Katie Holmes, hans koppling till scientologirörelsen och hans attacker mot psykiatrin har det senaste året varit dagliga följetonger i kändispressen och kan ha påverkat hans stjärnstatus negativt. Enligt Reuters ska också marknadsföringskampanjen för filmen ha framställt filmen som "mindre rolig" än föregångarna. Filmkritikerna har dock tagit den till sina hjärtan, och kallar överlag "M:I: III" som den bästa i serien. Även i delar av Europa verkar intresset ha varit lägre för Tom Cruise än på länge. I Tyskland rapporteras om en minskning på 65 procent i biljettintäkter jämfört med John Woos "Mission: Impossible: II". Men i Asien går filmen hem. I Sydkorea var till exempel helgens premiär den största för filmbolaget UIP någonsin. (TT Spektra)

klar

Artikellänk är kopierad

Stockholm TT Spektra
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro