ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Microsoft i miljardköp av prisjämförelsesajt

Kristoffer Rengfors · 29 Aug 2008
Uppdaterad 15 Feb 2011

klar

Artikellänk är kopierad

Microsoft köper internetbolaget Greenfield Online som äger prisjämförelsesajten ciao.com. Totalt betalar Microsoft 486 miljoner dollar, eller drygt 3 miljarder kronor för företaget.Med övertagandet av Ciao hoppas Microsoft kunna stärka sin Live Search-plattform i Europa och ta upp konkurrensen med Google, som i dag levererar sökningar till nästan 80 procent av alla européer enligt mätningar från Comscore. Microsofts andel i Europa är endast två procent. Ciao.com levererar prisjämförelser på varor och har även en form av socialt nätverk där expertutlåtanden lämnas om produkter. Men Ciao.com är bara en liten del av Greenfield Onlines verksamhet. Den största verksamheten består av webbundersökningar och marknadsundersökningar, men den delen av verksamheten har Microsoft redan beslutat sig för att sälja vidare.

klar

Artikellänk är kopierad

Kristoffer Rengfors
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro