ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Mikkeller öppnar bar i Stockholm

Mathias Gerdfeldter · 11 Feb 2014
Uppdaterad 11 Feb 2014

Efter en tids spekulation har det nu bekräftats: Det danska bryggeriet Mikkeller öppnar i vår sin första bar i Sverige, i Stockholm. Hela craftbeergrejen har verkligen blivit sjukt stort,” säger Metros krogrecensent Jonas Cramby.

klar

Artikellänk är kopierad

Mikkeller Bar öppnar i Stockholm
Mikkeller Bar öppnar i StockholmFoto: Mikkeller

”Inga fler dumma rykten”, skrev Mikkeller i går på sin Facebooksida när de officiellt gick ut med nyheten att de öppnar sin första Stockholmskrog.

– Stockholm är en fantastisk ölstad. Vi vet att många svenskar kommer till oss i Köpenhamn och vi är glada att nu komma till dem, säger Jacob Alsing, operations manager på Mikkeller.

Baren flyttar in på Döbelnsgatan i Vasastan, i lokaler som tidigare inhyste puben Limerick. Inget konkret datum finns angivet, men baren slår upp sina portar för besökare under våren 2014.

Mikkeller-fans i Göteborg, Malmö eller på annat håll i Sverige får dock fortsatt vara beredda att resa en bit. Bryggeriet har i nuläget inga planer på att öppna fler filialer i andra svenska städer.

– Vi har än så länge två barer i Köpenhamn, en i San Fransisco och en i Bangkok. Nu satsar vi på Stockholm. Kvaliteten på vårt varumärke är alltid det viktigaste för oss. Målet är att bli världens bästa bar, säger Jacob Alsing.

”Sjukt stort”

Mikkeller är ett så kallat fantombryggeri, vilket innebär att de hyser in sig i större öltillverkares bryggerier när de tillverkar sina egna öler. Att svenskar har blivit mer intresserade av nya, unika ölbrygder, där kvalitet får gå före till exempel pris och lättillgänglighet, är ingen hemlighet och har om inte annat märkts i den uppsjö av mikrobryggerier som har startats i Sverige de senaste åren.

– Hela craftbeergrejen har verkligen blivit för 10-talet vad jättelånga shorts och skäggfläta var för 90-talet. Det är verkligen sjukt stort, säger Metros krogrecensent Jonas Cramby.

Jacob Alsing på Mikkeller tror att bland annat detta är en förklaring till att Mikkeller redan i Köpenhamn blev ett populärt resmål för ölsugna svenskar.

– Svenskar har en oerhörd förståelse för kvalitet, och dessutom alltid en vilja att söka efter och pröva något nytt. Jag tror att dessa två egenskaper gör dem till en perfekt målgrupp, säger Jacob Alsing.

Metros krogrecensent Jonas Cramby tror dock inte nödvändigtvis att Mikkellers svenska bar kommer att lyckas med att få stockholmarna att dricka ännu mer öl.

– Om det kommer innebära något för våra dryckesvanor vet jag inte, vi är ju redan ganska duktiga på att dricka öl. Däremot är det ju alltid trevligt med nya, bra barer och Mikkellers ölbar i Köpenhamn är ju supertrevlig så jag ser i alla fall fram emot det, säger Jonas Cramby.

klar

Artikellänk är kopierad

Mathias Gerdfeldter
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro