ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Miljöbilarna tappar farten

Billy Andersson · 7 Nov 2006
Uppdaterad 16 Feb 2011
Tappar. Försäljningen av Tyota Prius har sjunkit kraftigt.

Tappar. Försäljningen av Tyota Prius har sjunkit kraftigt.


Andreas Carlgren lovar att det ska löna sig att köra grönt – men kan inte säga när

klar

Artikellänk är kopierad

Miljöminister Andreas Carlgren kan inte säga när vallöftet om skattereduktion på miljöbilar infrias.
Miljöminister Andreas Carlgren kan inte säga när vallöftet om skattereduktion på miljöbilar infrias.Foto: Scanpix

MILJÖBILAR I augusti registrerades det 227 Toyota Prius i Sverige. I oktober registrerades det 127 bilar av samma modell.

Prius är hybriden som blivit en symbol för miljövänliga bilar. Under samma period har bensinpriset sjunkit med drygt 16 procent. – Vi har en förmåga att bara se det korta perspektivet. Men hur det än ser ut så måste vi sänka vår förbrukning av bränsle, säger Bengt Dahlström, kommunikationschef på Toyota Sweden.Försäljningen av miljöbilar har sjunkit parallellt med bensinpriset. Enligt försäljningsstatistiken har nyregistreringen av miljöbilar minskat från 3 733 bilar i maj till 2 724 i oktober. En minskning med 30 procent på mindre än ett halvår.

Entusiasmen runt miljöbilar har falnat. En symbolhändelse var Volvos beslut att lägga ned tillverkningen av sina gasbilar. Bilindustriföreningen Bil Swedens vd Bertil Moldén är bekymrad. Och arg. – Den nya regeringen måste komma med en viljeförklaring om miljöbilar, säger han.

Före valet förklarade den borgerliga alliansen att man var positivt inställd till miljöbilar. Ett skattereduktion på 10 000 kronor för privatköp av miljöbilar utlovades, plus att man skulle främja miljövänliga drivmedel.

Men sedan den borgerliga valsegern har det inte hänt så mycket. Förutom att bensinpriset har gått ned, frågan om trängselskatten i Stockholm, som drivit på miljöbilsförsäljningen, är oklar och infrastrukturen för gasbilar har blivit underdimensionerad. – Vi vill att regeringen tar ansvar för infrastrukturen för gaspumpar och att momsen på etanol sänks till 6 procent – samma som för kollektivtrafiken, säger Bertil Moldén.

Men i dag har regeringen ingen handlingsplan för att bromsa nedgången för miljöbilar. Visserligen har statsminister Fredrik Reinfeldt sagt att klimatfrågan är prioriterad men det fanns inget i budgeten som pekade i någon riktning.

Miljöminister Andreas Carlgren kan heller inte lova att det blir något i regeringens kompletteringsbudget till våren. – Vi måste ha en helhetslösning, förklarar han via sin pressekreterare Tomas Uddin.

Vallöftena om skattereduktion vid köp av miljöbil ligger kvar, men när den ska införas är inte klart. – Förhoppningen är att det ska komma till våren.

I den utlovade helhetslösningen ska det även finnas åtgärder för att det ska bli billigare att köra miljövänligt. Det enda konkreta som miljödepartementet kan säga om det är att regeringen ska ge stöd till att bygga ut infrastruktur. Om det är nät för gaspumpar eller satsning på etanoltillverkning är dock lika oklart som en skattesänkning på miljöbränslen. Men departementet går så långt att man travesterar förre statsministern Göran Perssons uttalande om att det ska vara lönsamt att vara miljövänlig. – Det ska vara gynnsamt att göra bra val, är den nya devisen. Men när det blir gynnsamt kan Andreas Carlgren i dag inte förutspå.

klar

Artikellänk är kopierad

Billy Andersson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro