ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

"Mina kläder ska vara för alla"

Marcella Mravec · 12 Feb 2007
Uppdaterad 16 Feb 2011
Carin Wester har mycket att stå i. ”Det är svårt att hinna med designen ibland. Det blir att det roliga kommer sist”, säger hon. 

Carin Wester har mycket att stå i. ”Det är svårt att hinna med designen ibland. Det blir att det roliga kommer sist”, säger hon. 


Kläddesignern Carin Wester gillar inte innelistor

klar

Artikellänk är kopierad

DESIGN. Linjen från klippdockor till New York har varit ovanligt rak. Trots hinder som nekade starta-eget-bidrag har Carin Wester inte vikit från vägen till internationell modedesigner. Efter förra årets succé var hennes visning i går kväll en av modeveckans mest emotsedda. – Det är lite pressande när man har fått så bra publicitet, men samtidigt är det också inspirerande. Jag har blivit ännu mer personlig i den här kollektionen. Nu känner jag att jag kan ha på mig vartenda plagg, säger hon när Metro träffar henne timmarna före visningen.

Blir det lättare att vara personlig ju längre man har jobbat?– Jag tror det. Man blir säkrare. Tidigare frågade jag alltid mycket runt omkring mig, vad agenturen och andra tyckte. Men nu har jag byggt upp en grund, och det gör det lättare. Jag vill också att folk ska kunna känna igen det jag gör. Hösten -07 är inspirerad av den japanske konstnären Fujita och kärleken till hans fru. Färgerna är mer bjärta än de man är vid från Wester.

Kan man jobba friare med herrmode nu än när du började?– Ja, jag tror det. När jag började var jag mer försiktig. Men så hittar man en form som säljer. Där det finns en målgrupp blir man säkrare. Min målgrupp är mer streetig för herrkläderna, men på dam är det en större bredd och vuxnare publik.

Du har gjort skor också. Har det känts pressande när allt fler designer och märken lanserar accessoarkollektioner?– Nej, inte att jag måste. Men jag har jobbat efter en garderobsuppbyggnad, hur man hänger kläderna i garderoben. Det blir komplett på något vis. Nästa steg blir väskor, sådant man själv gillar. Det bästa är om man bara behöver ha sina egna kläder. Då blir det billigare, haha!

Hur känns det inför vårens USA-lansering?– Det är jättespännande. De kan ta in de där plaggen man egentligen brinner för. I Sverige köper folk in det mer basiga, lite svart och några t-shirts. I USA köper de en hel look, och det hjälper till att få upp produktionen så att det inte blir så dyrt. Det har gått tre år sedan hon blev utnämnd till Årets nykomling av Elle. Förutom i USA blir hon större på hemmaplan. Nya butiker, nytt pappersarbete. – Företaget växer och det är svårt att hinna med designen ibland. Det blir att det roligaste kommer sist, det som verkligen betyder något. Allt går så snabbt nu, nästa kollektion ska vara färdig i mars.

Känns det viktigt att det finns ett budskap i dina kläder?– Jag tänker inte så jättemycket på det. Däremot är mina kunder ganska unga tjejer, och jag tänker mycket på urringningar och hur annonserna ser ut. Jag vill att mina kläder ska vara för alla. Jag gillar inte ute- och innelistor, att något plötsligt försvinner.

När hon var liten gjorde hon klippdockor, olika figurer med olika kläder. Hon skyller skaparlusten på en kreativ mormor och farmor.– Och min mamma knöt en Hermès-scarf runt huvudet när hon gick med mig till dagis. Det tyckte jag var lite jobbigt då. Alla andra föräldrar hade ju Graningekängor. 

klar

Artikellänk är kopierad

Marcella Mravec
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro