ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Mindre latte för lönen senaste fem åren

Tomas Lundin · 27 Aug 2015
Uppdaterad 27 Aug 2015

Foto: TT


Svenskarna dricker näst mest kaffe i världen – och betalar mer och mer för en kopp på fiket. Gästerna är beredda att betala mer för kaffe än tidigare”, säger Wayne´s Coffees Sverigechef till Metro.

klar

Artikellänk är kopierad

Mellan 2009 och 2014 ökade priset på en kopp kaffe på restaurang eller kafé med nästan en femtedel enligt Statistiska Centralbyrån. Samtidigt ökade köpkraften – hur mycket vi får för lönen – med 13 procent. Du får alltså mindre kaffe för din lön nu än för fem år sedan. 

För två år sedan konstaterade Wall Street Journal att Stockholm är världens näst dyraste kaffestad efter Oslo. Då var det kaffekedjan Starbucks som jämfördes, men andra svenska kaffekedjor ligger inte långt därefter.

– Gästerna är beredda att betala mer för kaffe än tidigare, för att de vet att det är en kvalitetsprodukt. Man vet att det är framställt på ett schysst sätt och att du får det gjort av en riktig barista, säger Mats Hörnell, Sverigechef för Wayne´s Coffee, en av de stora svenska kaffekedjorna, som tar 39 kronor för en kaffe latte.

När Wayne´s startade 1994 drack svenskarna inte latte – nu säljs det på bensinmackar. För de verkliga kaffepionjärerna är det inte längre ljummen mjölk och espresso som gäller, utan saker som kaffeöl, cold brew och nitrokaffe. Vissa tycker att kaffehetsen gått för långt. I Danmark kommer McDonald’s att bjuda på gratis kaffe under hela september för att bekämpa ”kaffesnobberiet”.► LÄS MER: Därför spiller du lättare ut en latte

Samtidigt som de stora kedjorna hittar till allt fler hörn har en kaffekultur växt fram underifrån. I dag finns ett 40-tal mikrorosterier. Ett av dem drivs av kaffekännaren Ingo Dieter, som tror att vi bara sett början av utvecklingen och att Sverige – som dricker näst mest kaffe i världen per capita – har lång väg att gå.

– Vi är fortfarande sämst i norra Europa med kvalitet och uppskattar inte kaffe som i andra länder, säger han till Metro.

Han menar till och med att kaféer håller på att ta pubarnas roll som umgängeslokaler – inte minst för att du kan ta bilen därifrån – och tror att restauranger mer och mer kommer att matcha kaffe med maträtter precis som med vin på menyn.

– Ett kaffe har 800 smakämnen och ett vin har bara 400 så egentligen borde man servera vin i pappmugg och kaffe i vinglas.

klar

Artikellänk är kopierad

Tomas Lundin
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro