ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Minst tio år till med Dödens väg”

Leif Oldenburg · 21 Feb 2012
Uppdaterad 21 Feb 2012

Bara i år har sex människor omkommit på E 20. Enligt Trafikverket kommer det att ta minst tio år innan Dödens väg” är trafiksäker.

klar

Artikellänk är kopierad

Fram till 2021 satsar regeringen drygt 2 miljarder på att göra E 20 mellan Stockholm och Göteborg trafiksäkrare.

Men några av de farligaste vägavsnitten finns inte med i planen. 

– Det är oroande. Även om vi fick klartecken i dag skulle det ta minst tio år att åtgärda de här avsnitten, säger Håkan Wennerström, chef för Trafikverket i Västsverige.

I januari omkom en 45-årig man, en 38-årig kvinna och tre barn i en frontalkrock med en lastbil på E 20 söder om Vara.

Bara några dagar senare avled en 30-årig man i en ny frontalkrock på E 20 utanför Mariestad.

Båda vägavsnitten tillhör de åtta mil som ligger utanför regeringens nationella infrastrukturplan.

– Men det handlar inte bara om just de här avsnitten. De allvarliga olyckorna är utspridda över hela E 20, säger Håkan Wennerström.

Totalt har 22 människor omkommit sedan 2005 på det som kallas ”Dödens väg”. 

– Tjugo procent av trafiken på E 20 utgörs av lastbilar och många avsnitt är inte mötesseparerade, säger Håkan Wennerström.

Förra torsdagen tog regeringen beslut om att mötesseparera riksväg 40 förbi Ulricehamn. Arbetet beräknas vara klart 2015. 

– För den som ska köra mellan Stockholm och Göteborg kommer E 4 över Jönköping att bli ett trafiksäkrare alternativ än E 20, säger Håkan Wennerström.

Enligt en färsk undersökning som Sifo gjort på uppdrag av Svevia vill nio av tio svenskar att staten satsar mer pengar på att rusta upp farliga vägar.

klar

Artikellänk är kopierad

Leif Oldenburg
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro