ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Mjölk i samband med träning – ett hårt debatterat ämne

Jim Roslund · 15 Feb 2007
Uppdaterad 16 Feb 2011

klar

Artikellänk är kopierad

Mjölk innehåller långsamma proteiner.
Mjölk innehåller långsamma proteiner.Foto: Lotta Imberg

Efter att jag förra veckan behandlat frågan om huruvida mjölk är en lämplig återhämtningsdryck vid fysisk aktivitet har reaktionerna varit många och varierande. Forskningen är bred och åsikterna är många. För att visa er frågans komplexitet och för att ge er en så nyanserad bild som möjligt har jag låtit 3 experter, med olika ställningstagande, tycka till och svara på 2 frågor.1.    Är mjölk en effektiv återhämtningsprodukt efter hård fysisk aktivitet? 2.    Konsumerar svenskar för mycket mejeriprodukter? Bertil Wosk, Näringsterapeut1. Precis som man vill äta snabba kolhydrater efter ett träningspass vill man även inta snabba proteiner. Mjölk innehåller ca 80% långsamma proteiner vilka inte ger en lika effektiv proteinsyntes i musklerna som snabba proteiner (vassle). Däremot ger mjölkproteiner en mer långvarig tillströmning av aminosyror och är därför ett bra val vid andra tider då man inte precis har tränat. 2. Skulle det endast finnas mjölk, ost och smör så skulle man kunna man konsumera dessa med gott samvete. Tyvärr så är marknaden för mejeriprodukter enorm och mjölkbaserade ingredienser kan hittas i väldigt många livsmedel. Det totala dagsintaget kan därför bli relativt högt vilket inte nödvändigtvis är hälsosamt, även om man inte är mjölkallergiker eller laktosintolerant.Fredrik Paulün, Näringsfysiolog1. Ja, det är en av mjölkens fördelar, vilket bl a beror på att mjölkens protein har förmågan att frigöra insulin. Det är bra för muskeltillväxt och återhämtning, men kanske inte så lyckat för en person som inte tränar.2. Det är en svår fråga. Mejeriprodukter har relativt dålig fettkvalitet vilket kan öka risken för hjärt-/kärlsjukdomar och diabetes typ 2. Proteinet har dessutom mycket allergiframkallande egenskaper samtidigt som många inte tål mjölksockret. Min uppskattning är att vissa individer bör utesluta mejeriprodukter, medan andra uppenbarligen kan konsumera dessa hela livet utan några som helst problem. Maja Erlandsson, Livsmedelsagronom, Svensk Mjölk1. Mjölk innehåller 18 av de 22 näringsämnen vi behöver varje dag. Mycket vitaminer och mineraler men också protein av hög biologisk kvalitet. Det innebär att proteinet innehåller mycket av de aminosyror som kroppen inte kan tillverka själv utan som måste fås via maten. Det är klokt att kombinera mjölken med t ex en banan eller en smörgås för att återhämtningen ska bli riktigt bra. Idrottar man hårt gäller generellt att man bör få i sig större mängder, t ex 2 bananer, 3 dl mjölk och 2 glas apelsinjuice. Detta är ett exempel taget ur Sveriges Olympiska Kommittés kostråd för elitidrottare där fler bra exempel finns. 2. Nej. Livsmedelsverket rekommenderar att vi ska få i oss mjölkprodukter motsvarande 5 dl mjölk per dag. De flesta konsumerar ungefär den mängden. Det finns däremot en del som får i sig för lite, t ex unga tjejer. För alla barn och ungdomar är det extra viktigt att få i sig tillräckligt med kalcium eftersom skelettet byggs upp fram till de tidiga tonåren. Besök Jims egen kost & träningssajt: www.slimjim.se

klar

Artikellänk är kopierad

Jim Roslund
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro