ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

MMOLOK: Lyckat blanda svenska och arabiska i klassrummet

Stockholm Lotta Bergström · 9 Jan 2007
Uppdaterad 17 Feb 2011

klar

Artikellänk är kopierad

Ettorna på Rosengårdsskolan pratar både svenska och arabiska på lektionerna. Deras lärare sågar folkpartiets förslag om att bara svenska ska vara tillåtet i klassrummet. – Barnen börjar prata svenska mycket fortare om de även kan göra sig förstådda på sitt modersmål som de känner sig trygga med, säger Gunilla Olsson och Saadia Ragnarsson som undervisar på svenska respektive arabiska i klass 1B. Det ovanliga projektet med två undervisningsspråk är inne på andra året. Resultaten följs av en forskargrupp från Malmö högskola. – Vi har redan nu sett att barnen som lärt sig läsa på arabiska automatiskt lär sig läsa på svenska. Har man väl knäckt koden med skriftspråket går det snabbt, säger Eva-Kristina Salameh i forskargruppen. Nyligen lade ledande folkpartister i Malmö fram ett uppmärksammat förslag om att lärare ska få rätt att förbjuda elever att prata andra språk än svenska i klassrummet. Politikerna Ewa Bertz och Allan Widman hoppas på så sätt öka lärarnas makt och på sikt förbättra elevernas svenska. Men Gunilla Olsson ser inte språkmixen som något problem. – Jag förstår inte allt som sägs här, men jag är inte här för min skull utan för barnens. En del lärare kan nog oroa sig för att bli förolämpade när man inte förstår vad eleverna säger, säger hon. Även Eva-Kristina Salameh sågar folkpartiets förslag. – Problemet är att barnen har för lite kontakt med svenska jämnåriga i Rosengård som är så dominerat av arabiskan. Inte att barnen växlar mellan olika språk, det klarar de utmärkt, säger hon.

Pia Olofsson [email protected]

klar

Artikellänk är kopierad

Stockholm Lotta Bergström
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro