ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Möbelföretag döms till miljonböter – för påhittade lockpriser

Björn Sjö · 5 Sep 2018
Uppdaterad 5 Sep 2018
Trademax fälls för påhittade lockpriser och utförsäljningar på nätet.

Trademax fälls för påhittade lockpriser och utförsäljningar på nätet. Foto: Trademax


Möbelföretaget Trademax har dömts till böter på fyra miljoner kronor för att ha bluffat med rekommenderade priser och utförsäljningar i sin nätbutik. Dessutom hotas företaget av ett vite på tre miljoner. Trademax ägare tänker överklaga domen.

klar

Artikellänk är kopierad

Konsumentombudsmannen (KO) stämde förra året Trademax.Enligt KO sålde Trademax varor på nätet till priser som jämfördes med påhittade ”rekommenderade” priser och utförsäljningar.

Patent- och marknadsdomstolen har nu avgjort fallet och ger KO rätt.

Trademax har använt sig av påhittade rekommenderade priser som inte används av någon annan i branschen. Flera produkter är egna märken som inte säljs av andra företag än inom samma koncern.

Domstolen förbjuder också företaget att tala om utförsäljning om det inte är en riktig utförsäljning med väsentligt lägre priser.Trademax får heller inte låtsas ha tidsbegränsade erbjudanden. Företaget har bland annat haft en klocka på sin hemsida som räknade ner tiden i 24 timmar tills rean skulle upphöra. När klockan nått noll startade den om igen.

Fyra miljoner

Trademax döms nu att betala en marknadsstörningsavgift på fyra miljoner kronor.Dessutom hotas företaget med ett vite på tre miljoner kronor om man fortsätter vilseleda konsumenter med påhittade rekommenderade priser, tidsbegränsade erbjudanden och lagerutförsäljningar.

– Vi tycker det här är en bra dom som gör klart för e- handelsbranschen att det inte är okej med den här sortens marknadsföring, säger KO:s processråd Kristoffer Johannesson till SVT Plus som i tidigare program uppmärksammat hur Trademax, Chilli, Bygghemma och andra företag i Bygghemma-koncernen använder lockpriser.

Bygghemma Group, som äger Trademax, kommer att överklaga domen.

– Vi anser att vår marknadsföring och priskommunikation är korrekt och att vi uppfyller lagens krav och önskar därför att frågan prövas av Patent- och marknadsöverdomstolen, säger Mikael Olander, vd för Bygghemma Group i en kommentar på koncernens hemsida.

klar

Artikellänk är kopierad

Björn Sjö
[email protected]
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro