ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Mobilföretagens försäkringar får svidande kritik

Evelina Olsson · 16 Dec 2013
Uppdaterad 16 Dec 2013

Oskäliga villkor, bristande information och vilseledande marknadsföring. Det är en del av den omfattande kritik som Konsumentverket, KO, nu riktar mot fem försäkringsgivare av mobiltelefonförsäkringar.

klar

Artikellänk är kopierad

Många lockas till att köpa en extra försäkring till telefonen.
Många lockas till att köpa en extra försäkring till telefonen.Foto: TT

Bland de granskade återförsäljarna finns bland annat Telia, Tre och Telenor.

– Vi har fått in ett antal anmälningar från konsumenter som inte fått rätt när de velat utnyttja sina försäkringar och när vi tittade närmare på detta upptäckte vi bland annat brister i förköpsinformationen hos återförsäljarna med också villkor som inte följer gällande rätt, säger Gabriella Fenger-Krog, enhetschef på Konsumentverkets juristavdelning.

Behovet av tydlig och begriplig information är starkt när det gäller försäkringar eftersom konsumenter inte sällan upplever dessa som komplicerade och i allmänhet har begränsade kunskaper på området, menar KO som nu kräver ett svar från återförsäljarna på hur de kommer att agera till följd av bristerna.

– Vi reagerade bland annat på termen korrosion som användes i villkoren, det är nog inte många konsumenter som vet vad skillnaden mellan korrosion och fuktskada är, säger Fenger-Krog.

Flera av återförsäljarna brister också i att ge sina kunder tillräcklig information om att kunderna kanske redan har samma skydd i en eventuell hemförsäkring eller genom produktgarantin och därför inte behöver skaffa en extra försäkring.

Återförsäljarna lovar bättring

Återförsäljarna uppger att de nu kommer att se över marknadsföringen av mobilförsäkringarna.

– Vi ska studera den kritik Konsumentverket riktat och sedan ska vi se hur vi tillsammans med försäkringsbolaget kan göra informationen tydligare, säger Erik Hörnfeldt, pressansvarig på Tre.

Även Tele2 och Phone House kommer att titta närmare på de försäkringar man erbjuder sina kunder.

– Vi kommer nu att ta kontakt med Solid Försäkringar för att se hur vi, i våra egna kanaler, kan förtydliga informationen kring de tjänster som Solid tillhandahåller, säger Malin Livhage, presschef på Tele2.

– Vi tar till oss KO:s granskning och välkomnar en dialog med dem hur vi kan förtydliga våra försäkringar gentemot våra kunder, säger Jonny Malmlöf, pr-ansvarig på Phone House.

Telia har ännu inte hunnit ta del av granskningen.

– Vi har ännu inte läst Konsumentverkets granskningsrapport, men detta kommer vi naturligtvis att göra. Därefter får vi ta ställning till vad som behöver göras när det gäller information till våra kunder samt eventuella ändringar av tjänsten i förhållande till relevanta lagar, säger Hans G. Larsson, informationsansvarig på Telia.

Metro har sökt Telenor.

klar

Artikellänk är kopierad

Evelina Olsson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro